Los bericht bekijken
Oud 12 juni 2008, 09:14   #91
goodwill
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dus economische migranten zonder werk zouden volgens jou gewoon terug naar huis moeten?
Dat weet ik niet zo. Vaak heeft men hier een leven opgebouwd. Zomaar buitenzetten kan niet.

Citaat:
Ik zie dat jij vooral uitleg gegeven hebt over het "systeem". Nochtans kan men de VS nog moeilijk een kolonie van Engeland noemen zeker he.
Wie had het over Engeland? Ik had meer over de 'pioniers' die met kar en paard naar het Verre Westen trokken om gronden in te nemen. Of die gronden van de Indinanen waren odet voor hen er niet toe, want 'het zijn maar wilden'
Citaat:
anderzijds, als we het voorbeeld Congo nemen, dan zien we dat de belgen daar serieuse investeringen deden (vergelijk even met de huidige situatie hier anno 2008), velen van werk en opleiding hebben voorzien, en dan uiteindelijk inderdaad pakken geld naar Belgie hebben versast.
Laten we Congo nemen, een kolonie van België.
Eind 19e eeuw, begin 20e eeuw heerste bij Europese landen een soort expansiedrang met bedoeling de eigen rijkdom te verhogen. Congo werd opgeëist door België en werd gezien als een rijk en onontgonnen gebied.
België heeft inderdaad daar geïnvesteerd, maar niet om de 'Afrikaantjes' te helpen, maar om de rijkdommen gemakkelijk te kunnen verwerken en verschepen naar het moederland.
Voor de Afrikanen zelf werd eigenlijk weinig gedaan: onderwijs ontbrak of niet prioritair, gescheiden wijken, ...
Ik zeg niet dat alles negatief was, maar het was ook geen liefdadigheid.
De plaatselijke bevolking werd dom gehouden, wat tot gevolg heeft dat na de kolonisatie het gewoon ontbrak aan leidersof mensen die het land kunnen vooruithelpen.
Zo kunnen we een tijdje doorgaan.
Citaat:
Hoe vergelijken we dat nu met het contingent "allochtonen" dat hier is binnengewaaid en/of importgetrouwd de laatste vijftig jaar?
- duurzame investeringen?
- bijdragen aan de welvaart?
of
- leeghalen van de sociale kassen + doorsluizen naar huis.
Deze allochtonen zijn naar hier gekomen om een betere toekomst op te bouwen, aangezien in de eigen streek weinig kansen waren. Hier had men de mogelijkheid op goed betaald werk.
Inderdaad deze allochtonen hebben bijgedragen tot de Belgische economie en welvaart; zonder hen had niemand 'vuile' werk opgeknapt (lees hierover over de situatie in de jaren zestig en zeventig). Ook de partners die via huwelijk naar hiert zijn gekomen, wensen hier te werken.
Ik setl je voor om eens met iemand van PINA te spreken, waar deze nieuwkomers begeleid worden, om meer te weten te komen. (ps, niet met een gefrustreerde spreken, want die gaan enkel desinformeren of valse informatie verspreiden)

Dat 'leeghalen van de sociale kassen + doorsluizen naar huis' is een typisch sloganistische nepargument dat veralgemenend en discriminerend is.
Er zijn profiteurs, maar de gemiddelde allochtoon wenst liever werkzekerheid, wat de enige mogelijkheid om een goede toekomst op te bouwen.
goodwill is offline   Met citaat antwoorden