Illwill,
Alles vertrekt bij mij en bij mij alléén, Zoals IK het ervaar, en ik alléén
Hier lees je het eens van een ander, maar dan enkel op het vlak van deprijzen...:
http://www.gva.be/nieuws/Binnenland/...-9D8A69B25D5C}
GVA, 25/02 [size=6]
"België nooit het goedkoopste land"[/size]
Voor sommige courante consumptiegoederen is België erg duur geworden en voor veel producten, zoals audio- en videomateriaal, is het vaak interessanter in het buitenland aankopen te doen.
Uit een enquête van Test Aankoop in 10 landen van de Europese Unie is zelfs gebleken dat België nooit het goedkoopste land is.
In het magazine van maart 2004 publiceert Test Aankoop de resultaten van een prijsonderzoek in Europa. Enerzijds zijn heel wat goederen in België in de loop van de jaren erg duur geworden vergeleken met andere Europe landen en anderzijds heeft de invoering van de Europese munt weliswaar voor meer transparantie in de prijzen gezorgd, maar is de verhoopte concurrentie tussen de landen van de eurozone toch uitgebleven, stelt de consumentenorganisatie vast.
De enquête gebeurde in 10 landen van de Europese Unie: België, Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Frankrijk, Groothertogdom Luxemburg, Groot-Brittannië, Italië, Nederland en Portugal. Test Aankoop voegde daar ook Zwitserland aan toe en twee landen die bekend zijn om hun gunstig taksenstelsel: het prinsdom Andorra en de republiek San Marino.
In elk land trokken de enquêteurs naar de hoofdstad en naar enkele belangrijke en/of nabij de grens gelegen steden. Telkens werden de prijzen opgetekend in de voornaamste handelscentra (winkelstraten of shopping centers). Niet minder dan 346 artikelen (uit 20 productcategorieën) en 55 steden werden op die manier gescreend.
In totaal werden 36.000 prijskaartjes gecontroleerd. Op basis van de resultaten werd voor elke stad en elk land een gemiddelde prijsindex berekend. De index 100 slaat daarbij op het laagste prijsgemiddelde.
Volgens Test Aankoop is België nooit het goedkoopste land. Voor geen enkele van de geanalyseerde sectoren haalt België de laagste prijsindex. De enige sectoren waarvoor ons land een behoorlijke score haalt, zijn speelgoed (indexwaarden van 101 tot 110, nog altijd tot 10 procent duurder dan het goedkoopste land) en parfums (indexwaarden van 104 tot 106).
Voor verscheidene andere sectoren blijkt ons land uitermate onvoordelig. Voor 8 van de 20 onderzochte categorieën vinden we de duurste stad in België. Van de 10 duurste steden (op een totaal van 55) liggen er 9 in België, stelt Test Aankoop. Voor audio, video en autoradio's betaalt de Belg gemiddeld 25 tot 35 procent meer dan een Duitser in Aken. Op het totaal van de 346 onderzochte producten haalt ons land een gemiddelde index van 109, de hoogste van heel de enquête.
De binnenlandse prijsverschillen zijn soms groter dan de verschillen met de buurlanden. Een goed voorbeeld daarvan zijn de dvd-spelers, waarvoor de indexwaarden uiteenlopen van 110 (Antwerpen) tot 121 (Aarlen): dat is een verschil van 11 procent in België. Hetzelfde product haalt in het Nederlandse Eindhoven een indexwaarde 104.
Véél commentaar nodig? 
Mijn conclusie: in vergelijking met de rest van Europa heeft dit land wel degelijk een probleem in de distributiesector....