"Two speed" Europe
Ik woon in de UK ,het meest Euroskeptisch land van Europa. Ze moeten de Europese integratie hier absoluut niet. De enige reden waarom zij in de EU zitten is omdat de eenheidsmarkt goed is voor de portemonnee en omdat het de beste manier is om heel dat Europese politieke project onder controle te kunnen houden. Er is hier slechts een minderheid die gelooft in de idealen gelooft van federaal Europa.
Landen zoals de UK zullen altijd warm en koud blazen over politieke unie en altijd een rem zijn voor integratie. Al dat diplomatisch gemaneuver om die noodzakelijke hervormingen door iedereen geaccepteerd te krijgen ,maakt de EU enkel meer onpopulair en is olie op he vuur van de anti-europese partijen.
Ik ben altijd voorstander geweest van een model waar we allemaal samen vooruit gaan. Sinds de uitbreiding naar 27 lidstaten echter , heb ik altijd mijn twijfels gehad over dat model. Na het debacle van de constitutie , mijn ervaring met het mentaliteitsverschil tussen landen zoals de UK en andere Europese landen en nu lissabon , is het tijd om realistisch te worden. Europa is onbeheerbaar geworden met 27 lidstaten. We moeten verder met een "two-speed" of kern europa.
In een kern Europa creeeren de landen die willen politiek integreren binnen de unie , hun eigen verdrag net zoals de Eurozone en Schengen. De andere landen blijven deel uitmaken van de economische unie , maar verliezen alle politieke invloed en verantwoordelijkheid binnen deze nieuwe kern federatie.
|