Ik merk dat men hier niet bekend is met de Nederlandse examens: Het schoolexamen mag dan wel examen heten, maar eigenlijk gaat het gewoon om een gewogen gemiddelde van de toetsen die zijn gemaakt in de laatste jaren van de schoolcarriere. Deze toetsen worden nagekeken door de lesgevende docenten en doordat de scholen deze toetsen zelf in elkaar zetten zijn er ook geen antwoordmodellen. De docenten hebben dus een grote vrijheid in het toekennen van punten. De docenten kennen de leerlingen en blijkbaar geven zij onbewust, maar stelselmatig allochtone leerlingen hogere cijfers.
Het Centrale Examen is het echte landelijke examen aan het eind van de schoolcarriere, in elkaar gezet door het CITO en het bevat een nauwkeurig antwoordmodel. De invloed van de nakijkende docent op het cijfer is dus veel kleiner en voor allochtonen valt dus het (gemiddelde) voordeel van de eigen nakijkende docent weg waardoor men een paar tienden van een punt lager scoort.
Al gaat het maar om enkele tienden van een punt en vermoed ik dat de docenten het compleet onbewust doen, het blijft een kwalijke zaak. Het is natuurlijk wel mooi dat er weer een fabeltje is doorgeprikt; "allochtonen doen het slecht op school door racistische docenten". Sterker nog, ze doen het cijfermatig juist beter op school door racistische docenten.
__________________
--------------
|