Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68
"Was ik maar Vlaming, dan kon ik tenminste op Vlaams Belang stemmen"
deze uitspraak staat op mijn conto, en heb ik ook zo pontificaal op een nederlandse forum geplaatst. Hetgeen mij overigens ontzettend veel reacties opleverde die zo'n beetje bewogen tussen halve verafgoding tot eeuwige hoon en spot.
De laatste tijd vraag ik mij af, of er wellicht niet een ander (beter ?) alternatief is ; Lijst DeDecker.
daarom de vraag;
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen LDD en VB. (qua programma, qua achterban).
Wat mij in ieder geval opvalt is dat de PVV (mijn partij) altijd een beetje de boot heeft afgehouden bij Vlaams Belang.
|
Grote verschilpunten:
1. Economisch. Beiden zijn voor een afslanking van de overheid maar LDD wil 'radicalere' maatregelen dan het VB. I.e. zaken als Flat Tax e.d.
Economisch lijkt het VB me een centrumpositie te hebben zij het dan dat zij wel (nog meer dan LDD imo) bepaalde mistoestanden willen aanpakken zoals de welvaartsvernietigende positie van de klassieke vakbonden. (In België verdienen vakbonden aan de werkloosheidsuitkeringen als voorbeeld, qua belangenconflict kan dat serieus tellen). LDD legt meer nadruk op zaken als flat tax.
2. Normen en waarden. Het VB is een conservatieve partij. Homo-adoptie en softdrugs bvb staan zij zeer sceptisch tegenover. LDD is op dat vlak een quasi complete tegenpool.
3. Communautair: Het VB is consequent voor vlaamse onafhankelijkheid. LDD heeft daarin een vis noch vlees positie, een beetje te vergelijken met de N-VA, met dan nog het verschil dat er bij de N-VA geen belgicisten zitten die er (wel een minderheid) wel zijn bij LDD.
4. Migratie/Islamisering: Het VB heeft hier een veel striktere houding dan LDD. I.e. de assimilatie gedachte van het VB zie ik niet weerspiegeld bij LDD.
5. Geloofwaardigheid: Het VB is al 30 jaar consequent in zijn kernpunten. LDD is dat in mijn ogen niet. Een aantal onder hen zijn mee de eersten om op het VB te schieten als ze denken daarmee met hun kop op TV te kunnen komen en de partij lijkt vooralsnog niet in staat om persoonlijke eer en glorie opzij te zetten voor 'hogere' doelen als vlaamse onafhankelijkheid. (Bvb Verstrepen die de besprekingen rond samenwerking torpedeerde omdat hij zichzelf van de 1e plaats op de antwerpse lijst bij LDD zag afzakken naar een veel lagere).
6. Hangt samen met 5. LDD wordt verhoudingsgewijs doodgeknuffeld in de media. Wie in de gunst komt van de poco media ten lande vertrouw ik sowieso al niet meer.
5 & 6 zijn natuurlijk persoonlijke observaties waarover de meningen kunnen verschillen.