Los bericht bekijken
Oud 23 juni 2008, 13:10   #9
vavli
Parlementslid

vavli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FallenByTheHand Bekijk bericht
of tussen KP, Sap en PvdA

PvdA probeert wel de grote sprong voorwaarts te maken, dat is duidelijk, en gaat misschien nog ietwat in staat zijn om het gat ter linkerzijde in te vullen (electoraal), maar dat ze daarom alle kleintjes zouden opslokken dat is toch het eerste dat ik ervan hoor.

Ik denk ook niet dat dat voor de PvdA een streefdoel is: ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat de LSP als autonome politieke partij binnen de PvdA zou functioneren: we hebben bij CAP gezien wat voor gekibbel en tijdverlies er voortvloeit uit het samenbrengen van verschillende organisaties die ieder hun eigen agenda hebben én daar bovenop dan een nieuwe arbeiderspartij willen opbouwen: dat werkt niet want men zit met andere visies en ieder wil de eigen organisatie versterken.
Samenwerkingsverbanden rond concrete theam's, zoals het klimaat, zijn zeker mogelijk maar met zijn allen opgaan in één partij, dat kan niet als daarbinnen dan nog kleinere partijtjes autonoom doorgaan.
Of de PvdA nu echt zal doorbreken, hangt overigens zeker niet af van de vraag of SAP, LSP, KP ,...bij Pvda aansluiten: we winnen nu per maand bijna evenveel leden bij als elk van die partijen afzonderlijk tellen en je ziet nu bij PvdA ook een totaal andere dynamiek met een heel brede waaier van aktiviteiten. Kijk naar de afgelopen drie dagen: de betoging in Antwerpen tegen de Lange Wapper waar Dirk Van Duppen inzake de medische bezwaren (fijnstof) weerwerk biedt en de lokale pvda-afdelingen vanaf het begin mee aktie voeren (Groen! ging nu recent gelukkig ook overstag); dan de betoging van 100-den patienten voor het openhouden van lokale ziekenhuizen waar de groepspraktijken van Hoboken en Deurne de voortrekkersrol in spelen; de betoging in Anderlecht van de moeders waar Comacjongeren na de rellen het overleg voor een tegenbeweging op te zetten op gang trokken en vandaag worden aan Leterme 100.000 handtekeningen voor de 6% BTW ipv 21 % BTW op energie overhandigd. De PvdA is nu echt wel een kwalitatieve én kwantitatieve sprong aan het maken: dat zal de andere kleine partijen steeds meer confronteren met de vraag: hebben we als autonome organisatie nog een meerwaarde of sluiten we beter aan bij de PvdA ?

vavli is offline   Met citaat antwoorden