Discussie: melting pot ...
Los bericht bekijken
Oud 29 februari 2004, 14:10   #2
Timor
Partijlid

Timor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eastblock
ik denk dat het eens tijd is dat mensen (en dan meer specifiek de niet verdraagzame) beginnen beseffen dat we niet meer in een sardienendoosje leven waar elk volk zn eigen aparte staat heeft, eigen gewoontes beoefend worden, en de rest niet getolereerd wordt...
Waarom link jij "niet tolereren van een ander volk" rechtstreeks aan nationalisme?

Citaat:
de wereld wordt meer en meer een melting pot van culturen en volkeren, diegenen die dat willen tegengaan zijn achterhaald.
Dus mensen die zich onbehaaglijk voelen omdat ze zich niet meer thuis voelen in hun eigen straat, zijn volgens u achterhaald. Leg uit.

Citaat:
wat is er verkeerd met een belg die naar amerika emigreert ? niks toch
wat is er dan verkeerd met een buitenlander die hier in belgie komt wonen??
Die Belg die naar Amerika emigreert zal minstens al een examen moeten afleggen eer hij wil toegelaten worden tot Amerika. Dit om te bewijzen dat hij het ginder goed meent en bereid is zich ginder aan te passen. Bovendien haalt u hier 2 fundamentele zaken door elkaar: Een westerling die naar een ander Westers land emigreert is helemaal iets anders dan bvb. een Afghaan naar België. Wanneer ik dat nog verder moet toelichten, doe ik dat met plezier, maar voorlopig ga ik ervan uit dat u zelf genoeg gezond verstand heeft om dit te begrijpen.

Citaat:
akkoord er zitten mensenhandelaars tussen, er zitten mensen tussen met krimininele & slechte bedoelingen, maar dat is een kleine groep die altijd uitvergroot wordt tegen de stille brave meerdereheid...
Echt waar? Een kleine groep? Bent u op een willekeurige dag al eens door Mechelen gelopen? Door Anderlecht? Door eender welke stad waar immigranten talrijk aanwezig zijn (en dan met name Marokkanen). Ik geef u op een briefje dat, als u lastig wordt gevallen, het niet door een blanke zal zijn. Vreemd overigens dat de regering nog steeds pertinent weigert om de criminaliteitsgraad van allochtonen naar buiten te brengen, niet? Of weigert de op papier Belgen in deze statistieken mee te rekenen? Waarom denkt u?

Citaat:
en vluchtelingen komen hier niet zomaar!
wie zou er graag zn huis verlaten en vluchten naar een onbekende werled waar je op voorhand al weet dat er mensen zullen zijn die je liever zien vertrekken dan je goeiedag te zeggen?
niemand!
wel vluchtelingen komen hier niet zomaar! ze doen dit niet voor hun plezier, ze zouden allemaal liever daar blijven waar ze ooit zijn opgegroeid maar ze kunnen niet door ooorlog, angst, achtervolging...
Uw betoog hangt aan elkaar met haken en ogen. Eerst heeft u het over immigranten in het algemeen en nu over vluchtelingen specifiek. Vluchtelingen zijn een compleet andere zaak dan bvb. economische immigranten. Maar zou het volgens u niet beter zijn de problemen ginder op te lossen dan hier maar opvang te spelen voor de problemen in een ander land?

Citaat:
ik vraag me soms erg af wat vlaamsblokkers zouden denken als er hier oorlog zou zijn( die kans is nu wel zeer klein, ma goed) , ze moeten vluchten en nergens een duer openstaat...
tis allemaal gemakkelijk te zeggen dat ze het land uit moeten terwijl men savonds maar een dak boven zijn hoofd heeft...
De dag dat hier oorlog komt (die kans op zich is al klein), en de dag komt dat ik voor de grote overmacht van de vijand moet vluchten (die kans is eigenlijk al onbestaande), dan zal ik naar een land vluchten dat zo dicht mogelijk bij mijn oorspronkelijke roots ligt (bvb. Nederland). Wanneer deze oorlog voorbij is zal ik vrijwillig terugkeren naar Vlaanderen, want uiteraard liggen daar mijn wortels. Dat Nederland dit niet zou toelaten zou helemaal absurd zijn en ingaan tegen de grondbeginselen van de EU. Ik zal in ieder geval niet helemaal naar een Oosters land emigreren, want dat is vragen om problemen. Landen genoeg in de wereld die perfect verenigbaar zijn met mijn manier van leven (ja, de Westerse dus).

Citaat:
uit eigen ervaring weet ik dat vluchtelingen soms meer werkwillend zijn dan sommige belgen, dat ze soms al snel en beter nederlands spreken dan sommige walen,dat ze zich soms veel rapper aanpassen aan onze gewoontes dan wij aan de hunne...
Eigen ervaring is geen vaststaand feit. Het is niet omdat u dat toevallig zo ervaart, dat dat effectief zo is. Waarom zouden wij ons trouwens moeten aanpassen aan hun gewoontes. Wanneer u (ik zeg maar iets) een vrouw thuis opvangt die op de vlucht is voor haar man, ontvangt thuis, gaat u uw leefgewoontes dan ook helemaal omgooien om het deze (ongevraagde) gast naar haar zin te maken, of zou u willen dat zij zich aanpast aan de leefgewoontes die gelden in uw huis?

Citaat:
we moeten gewoon iets minder wereldvreemd zijn en af stappen van die beklemmende vlaamse gedachte,
het gaat allang niet meer om vlaanderen of belgie!!!
het is nu europa , en europa breidt steeds uit,de verscheidenheid aan culturen breidt steeds uit, en wat is er nu plezanter dan een melting pot van culturen !!!...
Het gaat om Vlaanderen IN Europa (of België, zo u wil). Natuurlijk moet je deze tijd nauwe samenwerkingsverbonden sluiten. Maar waarom moet dat ten koste gaan van je eigen identiteit?
Op uw laatste zin geef ik zelfs geen antwoord. U weet dat zoiets een utopie is die nog vele jaren/eeuwen van ons verwijderd is (als ze er al komt), en waar men op dit moment helemaal niets aan heeft, integendeel, enkel problemen mee hebt. Vertel me nu eens precies, wat is nu volgens u iets dat migranten hier de laatste 50 jaar aan ons land verrijkt hebben? En zeg asjeblieft niet 'eten'. Het was ook niet nodig om 200.000 Japanese immigranten binnen te halen om hier Japanse restaurants te vinden.

Citaat:
trouwens diegene die niet van die gedachte zijn moeten geen pitta meer gaan eten bij de turk, geen chinees meer, geen vietnamees meer,...
er zijn zo 1001 dingen die bij ons al ingeburgerd zijn, maar die afkomstig zijn van andere kulturen, maar we beseffen dat niet meer...
ik denk dat we dat fenomeen niet moeten tegegaan.
Oh, God, dus toch . Ik besef wel degelijk dat ik Turks aan het eten ben wanneer ik kebab bestel. Moet ons land daarvoor honderdduizenden Turken laten immigreren? Opdat ik kebab zou kunnen eten? Laat me niet lachen.
Mijn vorige vraag blijft trouwens geldig: noem eens iets verrijkends aan de multiculturele samenleving buiten voedsel?

Citaat:
meer respect, verdraagzaamheid & solidariteit...
Wat u dus nu impliceert is dat ik geen respect heb voor mensen uit een andere cultuur, dat ik deze mensen niet verdraag. Het tegendeel is waar, vriend. Het zijn de moslims die opruien tot een heilige oorlog tegen het duivelse Westen. Het zijn Marokkanen die in de straten van eender welke grootstad de schrik inboezemen van de modale voorbijganger, niet omgekeerd. Maar ja, vanaf je zoiets zegt wordt je meteen in het hokje racist/narrowminded gepropt door mensen zoals jij.
Respect, solidariteit, verdraagzaamheid, ja...maar niet zonder verlies van gezond verstand.
Timor is offline   Met citaat antwoorden