Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino
Ik vrees dat je ons belastingssysteem niet zo goed begrijpt, Bart. Wat jij zegt, klopt wel voor de bedrijfsvoorheffing. Daar wordt immers afgerond op het lagere veelvoud van €15, dus als je over een drempel springt, lijkt het voor de fiscus alsof je per jaar €180 meer verdient. In de hoogste schijf betaal je dan makkelijk €96 meer per jaar aan bedrijfsvoorheffing, of €8 per maand. Dus een opslag van €2 per maand kan u inderdaad netto €6 kosten.
Maar...
De bedrijfsvoorheffing is slechts een voorschot op de eigenlijke personenbelasting, omdat de hebberige staat anders 2 jaar op onze centen moet wachten. En in tegenstelling tot de bedrijfsvoorheffing werkt de personenbelasting niet getrapt, maar continu. Dat wil zeggen: als je met €50 in de hoogste schijf valt, betaal je geen 50% pb + ongeveer 7% gemeentebelasting op héél het bedrag, maar enkel op die laatste €50 die in de andere schijf valt..
|
Het is waar wat je zegt. Maar mijn punt staat ook. Je vergeet immers heel wat sociale voordelen die gekoppeld zijn aan het schijvensysteem zoals studietoelagen. Het zijn die, die het verschil maken waar ik op doelde.