|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat laten we aan België over?
Het huidig federaal model van België is op, het kan goed gewerkt hebben maar nu is de situatie zo geëvolueerd dat dit model verstikkend werkt voor de Belgen.
Dus tijd voor een nieuw model. Uiteraard zijn er opties te over, de eerste optie is natuurlijk om België unitair te maken op basis van provincies. Op het eerste zicht een model dat zijn kans mag krijgen maar het probleem is dat het geen rekening houdt met de realiteit, de realiteit die zegt dat we nu eenmaal met 2 verschillende taalgroepen zitten met elk aparte media, apart onderwijs, aparte publieke opinie, aparte accenten.
die verschillen mogen niet verdwijnen, integendeel, ze moeten elkaar versterken, in een unitair België gaan die verdwijnen, maw, dit model is niet goed.
Een tweede optie is het onmiddellijk en volledig splitsen van het land, Vlaanderen onafhankelijk. Indien de oorlogsverklaringen aan Waalse kant niet stoppen zou dit nog de enigste mogelijke oplossing kunnen worden maar ik ga er van uit dat Europa gebiedsuitbreidingen en corridors niet echt ziet zitten, terecht uiteraard. ze gaan de doos van Pandora niet openen hé.
Dus ik zie dit niet direct gebeuren, die volledige splitsing, we blijven trouwens sowieso in de EU wonen, met alle verdragen erbij. een gevolg zou trouwens kunnen zijn dat deze regio voor jaren in een politieke crisis verdwijnt, wat economisch gezien voor niemand goed is, zeker niet voor het armste deel, Wallonië. met een arme buur zijn we natuurlijk ook niet gediend, Wallonië zal onze belangrijkste partner blijven.
Dan blijven er wsl nog vele opties over, maar hier is mijn voorstel:
Confederaal België, met respect voor de reeds vastgelegde grenzen, dus geen gebiedsuitbreiding van Brussel, geen corridors.
Vlaanderen dus onafhankelijk binnen zijn grenzen, Wallonië ook, Brussel moet zelf maar kiezen. opties voor hun te over: hoofdstad van dit confederaal België, in federatie gaan met Wallonië of Vlaanderen, als aparte entiteit binnen de confederatie zonder hoofdstedelijke functie, volledige integratie in Vlaanderen of Wallonië.
Maar welke bevoegdheden krijgt dit confederaal niveau dan nog?
Mijn plan op lange termijn is dat België sowieso gaat verdampen in de EU, maw, de EU zal meer bevoegdheden krijgen, de regio's binnen België ook. We moeten dan ook ons hierop baseren.
Zo mag het leger federaal blijven, de strijdmachten zijn sowieso al geïntegreerd in de Navo en hopelijk komt ooit dat Europees leger. ik heb trouwens meer vertrouwen in Flahaut, die weliswaar meer foefelde maar toch vooral de nadruk legde op humanitaire doeleinden dit in tegenstelling tot oorlogje-stook De Crem.
Politie, wat doen we daar mee? ook in Europa is er meer en meer samenwerking tussen de verschillende politiediensten, dit mag dus zeker op federaal niveau blijven, maar met de mogelijkheid om lokaal andere accenten te maken en uiteraard blijven de boeten binnen de regio's.
Solidariteit, het punt dat echt federaal moet blijven, voor mij. de vraag is hoe? je kan bv enkel de RSZ-bijdrage (13,07%?) aan het federaal niveau geven, al de rest, de patronale bijdragen dus naar de lidstaten overhevelen. nadien kan er nog een regeling gemaakt worden zodat geen enkele arme of zieke gediscrimineerd wordt, of hij nu in Vlaanderen of Wallonië woont. Dit moet natuurlijk op een transparante en open manier gebeuren, regio's moeten zelf opdraaien voor eventuele misbruiken.
Fiscaliteit: alle fiscale inkomsten naar de lidstaten, nadien kan er afgedragen worden aan het confederale niveau. uitzondering is mss de BTW, die wordt nu al Europees geregeld en dient oa toch voor (dacht ik) de Europese instellingen van geld te voorzien.
het spoor, wat doen we daar mee? idealiter zouden we ook meer moeten samenwerken met onze buurlanden, treinverbindingen tussen Frankrijk en West-Vlaanderen zouden wel eens levensnoodzakelijk kunnen worden, om maar iets te zeggen.
Geluidsnormen moeten eerder op het Europees niveau geregeld worden, dus laten we dat op het confederaal niveau regelen, een concurrentie Zaventem-Charleroi zal nefast zijn voor 1 van de 2.
Nog zaken? waarschijnlijk wel, maar vooral overeen te komen. alle bevoegdheden zijn trouwens eenzijdig op te zeggen door de lidstaten, zoals het in een echte confederatie past.
Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 25 juni 2008 om 08:55.
|