Los bericht bekijken
Oud 29 februari 2004, 19:01   #5
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Ik dacht dat dit reeds al heel lang bestond. Het noemt namelijk BTW.
Fernand, ik heb compassie met u.

Ik ga hier weer geen blad vullen maar kort samengevat :

er bestaat enerzijds belasting op ARBEID (inkomstenbelasting) en anderzijds belasting op de toegevoegde waarde van goederen en diensten (BTW). We betalen dus 2x.

Wat Vivant voorstelt is om de eerste vorm van belasting (op arbeid) af te schaffen en ALLEEN NOG een aangepaste belasting op verbruik (soort BTW) te heffen.

Gevolgen :
- voor de verbruiker kost het allemaal evenveel : hij merkt er niks van
- de staat heeft dezelfde inkomsten
- de prijzen van de arbeid dalen spectaculair en de concurrentiekracht tov het buitenland stijgt. Het wordt interessanter voor multinationale bedrijven om hier te investeren ipv naar lageloonlanden uit te wijken (bv Ford, GM, Philips, Renault, ...) wat nu al jaren aan het gebeuren is
- de werkgever kan dat kapitaal dat hij nu onder de vorm van belasting op arbeid moet afgeven gebruiken om extra werkgelegenheid te scheppen en zijn productie te verhogen. Daar wordt iedereen beter van .

Betaalt gij misschien alleen BTW, Fernand ? Zijt ge vrijgesteld van personenbelasting ??? Wat zit ge dan van uwen tak te maken ? Ge zijt beter af als de koning !
hu, zijn lasten op arbeid hetzelfde als inkomensbelasting? ik dacht dat lasten op arbeid de bijdrage van de werkgevers aan de sociale zekerheid was?
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline