Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle Van Laethem
Het systeem van toepassing in Zaventem op de verkoop van sociale verkavelingen lijkt me toch een stuk beter. Hier wordt enkel het engagement van de koper gevraagd om Nederlands op korte termijn aan te leren. Daarmee zorg je niet alleen voor een betere communicatie tussen de verschillende inwoners van de stad/dorp, maar ook voor een betere integratie van de anderstalige.
Ik heb begrip voor de argumentatie van Vilvoorde om hun beslissing te verantwoorden. Echter is het een mes dat aan twee kanten snijdt. Los van wat de franstaligen denken, bekomt Vlaanderen hierdoor namelijk een heel slecht imago in de rest van de wereld. Wanneer we ons met Vlaanderen internationaal willen blijven op de kaart zetten... vrees ik dat we met zo'n attitude teveel afbreuk doen aan onze internationale troeven...
|
Ik kan me gedeeltelijk terugvinden in het voorstel van vilvoorde, al lijkt het sterk op een spierballenvoorstel (verwachte kennis Nederlands is nog ontzettend laag + het treft enkel het 'klootjesvolk').
Maar dat is eigenlijk niet echt hetgeen ik bedoelde met de openingspost.
Mijn vraag richt zich op 2 punten:
* een inburgeraar die verplicht is lessen te volgen, kan dat soms moeilijk combineren met (interim)-tewerkstelling. Dit is een duidelijke hiaat in de inburgeringswetgeving en zorgt in de praktijk voor verschillende problemen.
* de wooncode over heel Vlaanderen (dus niet het specifieke geval van Vilvoode) stuit bij veel mensen op protest omdat de uiteindelijke pineut die door de bureaucratische molen gedraaid wordt, uiteindelijk de hier geboren Vlaming is.
Ok, dit zijn misschien niet meteen vragen maar eerder vaststellingen uit de praktijk.
Hopelijk ben je er iets mee en kan je helpen hieraan de hiaten dicht te werken.