Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Communist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
We moeten Irak steunen (arbeiders en boeren dan natuurlijk en niet de Iraakse bourgeoisie of hoe ze het daar ook noemen) maar zeker niet Saddam en zijn repressief regime. We moeten er ook geen oorlog van dé Amerikanen tegen dé Irakezen van maken. Ik vermoed dat de meeste Irakezen Saddam niet steunen en dat veel Amerikanen de oorlog ook niet zien zitten.
Dit is een conflict tussen de Bush dynastie en de clan Saddam met de bevolking als kanonnenvlees voor hun belangen. Twee burgerlijke leiders die de belangen verdedigen van hun sponsers.
Het probleem is dat het niet evident is om op twee fronten tegelijk te vechten. Tegen Bush en tegen Saddam maar volgens mij is dat de enige weg vooruit voor de Iraakse bevolking.
|
Kijk, dat vind ik nu eens prachtig genuanceerd! Ik heb nooit het verschil gezien tussen PVDA en LSP, maar als ik dit leg naast de postings van Communist hierover...
Deze PVDA'er verklaart bereid te zijn met de wapens Saddam Hoessein te steunen tegen de "imperialistische en fascistische VS". Hij wil dus een fascist pur sang, die zich spiegelt aan Hitler, in het zadel houden zodat die zijn eigen imperialistische politiek, die zich ondermeer uitte in het veroveren van Koeweit, het aanvallen van Iran en het opbouwen van een wapenarsenaal om heel zijn regio te terroriseren, rustig kan verderzetten, met PVDA-steun als het moet!
|
Je kan niet ontkennen dat de VS imperialistisch is. En Irak was, voor dat de Amerikanen hen hebben terug gebombardeerd naar de 19de eeuw, een zeer welvarende natie. Er was veel vrijheid, geen moslimfundamentalisme, de bevolking had het goed. Tot dat de Amerikanen wapens aan Irak hebben geleverd en hen onder druk hebben gezet om Iran aan te vallen. Dat is iets wat men Saddam wel kan verwijten.
En wanneer heeft Saddam zich dan vergeleken met Hitler??
|
Saddam had het ook niet moeilijk een welvarende natie uit te bouwen met massa's olie-inkomsten. Brunei is ook een welvarende natie, hoera voor de sultan van Brunei?
Tot daar gaat het verhaaltje nog enigszins op. Dan wordt het grappig.
Er was "veel vrijheid in Irak" voor de Golfoorlog als ik u geloven mag. Dat zullen de duizenden politieke gevangenen die doodgemarteld werden door de AMAM zeker beamen. De Koerden die door Saddam werden vergast en uitgemoord delen die mening eveneens!
Saddam heeft van in het prille begin gruwelijke politieke repressie gevoerd en massa's tegenstanders laten executeren en gevangen zetten. De Iraakse kinderen moesten op school zijn schrijfsels lezen en hij bepaalde wat werd uitgezonden en gepubliceerd en wat niet. Land met veel vrijheid? De stalinistische vorm van vrijheid zeker!
Net als Saddam maakte Hitler van zijn land een welvarend land en de meeste Duitsers waren heel gelukkig. Waarom bent u niet naar het front getrokken toen om de Wehrmacht te steunen de imperialistische Amerikanen te verjagen? De meeste van uw communistische broeders in Duitsland werden lid van de SA, dus waarom u ook niet?
Het wordt nog leuker als nu de Amerikanen ook de schuld krijgen van de armoede van Irak. Saddam viel in een dolle imperialistische oorlog Iran binnen om enkele eilandjes en de provincie Khoezestan rond Ahwaz te veroveren. De Amerikanen hielpen hem door ondermeer satellietbeelden door te spelen aan de Irakezen, maar opgestookt werd hij geenszins. Saddam verloor talloze mensenlevens en ondanks inzet van biologische en chemische wapens draaide het uit op een status-quo.
Irak was vrijwel failliet door de dure nutteloze oorlog en de waanzinnige bewapeningsprogramma's, dus viel Saddam maar Koeweit binnen, zijn voornaamste schuldeiser. Categoriseert u dat dan niet als imperialisme?
Als u iets anders van Saddam wist dan de PVDA-literatuur, had je geweten dat hij als grote voorbeelden Winston Churchill en Adolf Hitler heeft. Hij noemt zichzelf graag "de Arabische Hitler" en vindt dat Allah drie vergissingen heeft gemaakt die moeten worden uitgeroeid: Perzen, Joden en vliegen.
Klinkt dat als een groot PVDA-symphatisant? Als je zou arriveren in Bagdad om hem gewapenderhand bij te staan zou je de cel in worden gestopt, net als gebeurde met de Irakese communisten.