Discussie: De grote oliecrash
Los bericht bekijken
Oud 29 juni 2008, 16:48   #2
lukke
Vreemdeling

Standaard alternatief voor minerale olie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Beste mijnheer De Backer, vijf jaar geleden vervoegde ik de "peak oil"-gemeenschap. Er werd toen nog volop gelachen met wat wij zegden. Vandaag neemt zelfs OPEC, het EIA, het IEA en de EU het woord in de mond (wat zoveel is als een bende Wall Street-bankiers Karl Marx horen verdedigen).

De vraag ligt voor de hand: wat doet de VLD om de destructieve kracht van de onafwendbare, maatschappij-vernietigende oliecrash in te tomen?

Dat die oliecrash zeer destructief kan zijn mag duidelijk wezen wanneer u nagaat hoezeer onze moderniteit, met zijn bevolkingsexplosie, zijn groene revoluties en zijn mobiliteit, enkel mogelijk werd door de continue toegang tot zeer goedkope olie. Zonder goedkope olie stort de mondiale voedselbevoorrading ineen, crasht de just-in-time economie en begeeft de mondialisering het als systeem.

Geen leuke vooruitzichten voor een liberaal, me dunkt.

De politiek, u dus, draagt de weinig benijdenswaardige en verpletterende verantwoordelijkheid om deze ramp te vermijden, of tenminste de landing te verzachten. Het venster voor interventie wordt steeds kleiner. En er zijn nog steeds geen tekenen dat de politieke klasse beseft hoe gevaarlijk deze situatie is.

U heeft nog ongeveer drie tot vijf jaar om een volwaardig alternatief te vinden voor de door petroleum mogelijk gemaakte moderniteit en mobiliteit. De vraag is hoe dat post-petroleum tijdperk er volgens u moet uitzien.

En, gelooft u als neoliberale marktkapitalist dat "de markt" dit probleem wel zal oplossen? (De kern van de hoogbloei van het kapitalisme - de toegang tot en productie van goedkope olie - ligt nochtans in de macht van een kartel.)
Ik ben geen liberaal, maar nog minder communist, toch heb ik als reeds oudere burger de evolutie van onze oliemarkt trachten te volgen.
Mij is opgevallen dat de voorgespiegelde wisseloplossingen voor de minerale olieen , die sinds een dertigtal jaren werden besproken , er nog niet een is die werkelijk verwezenlijkt werd. Dit is nochtans een noodzaak want wij werden er voordurend aan herinnerd dat deze minerale olieen binnen 20-30 jaar zuoden uitgeput geraken. Wat wel gebeurde was een massale stijging van het afgewerkt produkt, zodat bepaalde elementen van onze huidige maatschappij met verdwijnen worden bedreigd.
We stellen vast dat het schaars worden en zelfs verdwijnen van de grondstof steeds maar wordt bevestigd en het antwoord daarop is een steeds maar grotere stijging van de prijzen.De vroeger voorgestelde oplossingen, zoals fabriceren van brandstof uit voedingsstoffen , dat bij de aanvang van de crisis met zoveel enthousiasme voorgesteld werd, wordt nu afgedaan als het uitlokken van een massaal voedseltekort, dat men tot op heden nog indrukwekkende oppervlakten landbouwgrond moest laten braak liggen op bevel van de overheid wordt eventjes vergeten, patenten die een oplossing zouden kunnen bieden voor eventuele tekorten werden mijns inziens opgekocht om de crisis kunstmatig aan te wakkeren...
Is het een toeval dat er would-be oplossingen in de pers komen uit landen waar de globale economie nog niet zo goed vertegenwoordigd is?Mag men niet verwachten dat naargelang zij resultaten zouden boeken , de uitvindingen in onze streken ook zullen opduiken, met jaren vertraging?
Dit om er op te wijzen dat wij het voorwerp zijn van een grote handel op wereldschaal om de volkeren tot voorwerp van uitbuiting te maken en de zakken van sommige volkeren , leeg te maken ten voordele van enkele slimmerikken?
Lukke
lukke is offline