Los bericht bekijken
Oud 1 juli 2008, 10:18   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Rijverbod als straf bij diefstal

Eerst even de link geven:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...ieuwsoverzicht

"CD&V-fractieleider Servais Verherstraeten wil het rijverbod als mogelijke straf voor alle misdrijven invoeren. Hij heeft daartoe een wetsvoorstel ingediend."

Gevangeninsstraffen worden toch amper uitgevoerd, bovendien verliest iemand die in de bak gezeten heeft zijn werk ...

"De CD&V-fractieleider wil daarom een rijverbod als gewone hoofdstraf voor alle feiten waarop minimum 8 dagen en maximum 5 jaar cel staat: diefstallen, geweld, oplichting..."

Ik zou het een goede zaak vinden, mocht dit gestemd worden.

Een smeerlap die een zwaar misdrijf pleegt (waarop gevangenisstraf staat, dat is dus toch niet niks) moet een duidelijk sinjaal krijgen van de maatschappij dat zijn/haar gedrag niet getolereerd kan worden.
Dat sinjaal moet niet automatisch en alleen het ouderwetse gevang en of boete betalen zijn.
En als ambtenaar weet ik hoe administratief zwaar dat uitvindsel van werkstraffen zijn.

Maar dat een dief die bij mij ingebroken heeft, en die nog geen residivist is, veroordeeld worden tot:
- de schadevergoeding (aan mij natuurlijk)
- tien weekend-dagen (of andere dagen als hij weekend werk doet) bak
- een jaar rijverbod, behalve voor heen en weer naar het werk te rijden ..

dan kan ik daarmee leven.

Daar zouden nog zo van die inventieve dingen moeten komen. Sinjalen die niks kosten aan de maatschappij, maar die toch duidelijk zeggen dat we niet gediend zijn met kloterijen als geweld en diefstal, drugshandel ...

(let op: voor residivisten ben ik voorstander van "driemaal is scheepsrecht, er wordt minimaal 15 jaar in de bak gedraaid; voor zware zaken als grote drugshandel, met kilo's edm, idem dito)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden