Jos Verhulst schreef:
Citaat:
Kapitalisten oefenen in een particratie als België hun macht niet uit via stemmen, maar via directe contacten met toppolitici (zie terzake het boek van prof De Wachter 'De mythe van de parlementaire democratie' Acco2001).
|
Onder meer daarom ben ik voorstander van een demokratizering van de ekonomie. Zonder dat kan om het even welke andere vorm van demokratie niet volledig tot haar recht komen, of het nu gaat om direkte demokratie, reprezentatieve demokratie, sociale demokratie, kulturele demokratie, taaldemokratie, enz. Zonder ekonomische demokratie kan degene met de dikste portemonnee altijd zijn/haar gelijk halen en beslissingen/verkiezingen/referendums in zijn/haar voordeel laten uitdraaien. Dit is heel goed te zien in de Verenigde Staten waar politici, verkiezingen en zelfs referendums worden "gekocht" door grote bedrijven.
Jos Verhulst schreef:
Citaat:
Misschien bent u in vroegere tijden als gelukszoeker de wereld ingetrokken; ik in elk geval niet.
|
Om eerlijk te zijn heb ik vroeger nog junkies en bedelaars overnachting aangeboden. Omdat ik het niet over mijn hart kon krijgen om die sukkelaars in de kou te laten slapen. Van de ene heb ik dankbaarheid gekregen, van de andere niet. Dat zijn nu eenmaal de risiko's van mensen helpen. Maar in ieder geval heb ik daarmee als niet-kristen/agnostikus een stuk kristelijker gehandeld dan veel kristelijke welvaartschauvinisten die alleen maar in naam kristen zijn. Staat er in de Bijbel soms niet dat je je naaste moet helpen en dat wat je doet voor de minsten onder ons je doet voor God?
Jos Verhulst schreef:
Citaat:
De islam valt als leer niet te vergelijken met het kristendom. het Nieuwe Testament is geweldloos, de Koran roept op tot vervolging, geweld en onderdrukking. Nog maar eens (het is al de vierde keer dat ik dit post):
|
Da's allemaal teoretische blablabla. Wat mij echt interesseert is hoe gelovigen zich in de praktijk gedragen. Ja, er zijn moslims die hun geloof misbruiken om misdaden te rechtvaardigen, net zoals er kristenen zijn die hun geloof als rechtvaardiging voor hun misdaden gebruiken (denk maar aan de Inquisitie en de gedwongen bekeringen van andere volkeren). Maar zoals er ook kristenen zijn die in naam van hun geloof hun naasten helpen, zo zijn er ook moslims die in naam van hun geloof hun naasten helpen. Moslims zijn bijvoorbeeld verplicht om de armen te helpen, en geven dan ook vaak voedsel aan armen (in ons land ook aan niet-moslims). Uiteindelijk is het niet hetgeen waarin je gelooft maar hetgeen wat je doét dat bepaalt of je een goed of slecht mens bent. Je hebt vrome volkerenmoordenaars en ateïstische weldoeners. Trouwens, sommige kristelijke fundamentalisten verwijzen voor het rechtvaardigen van misdaden naar het door kristenen aanvaarde gewelddadige Oude Testament waarin het bol staat van oorlogszuchtige taal en rechtvaardigingen van kolonialisme (tegenover bijvoorbeeld de Kanaänieten) met als argument dat de gelovigen het uitverkoren volk van God zijn (een argument dat niet alleen door Joden maar ook door kristelijke fundamentalisten wordt gebruikt).