Los bericht bekijken
Oud 10 januari 2003, 19:27   #36
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy

Onder meer daarom ben ik voorstander van een demokratizering van de ekonomie. Zonder dat kan om het even welke andere vorm van demokratie niet volledig tot haar recht komen, of het nu gaat om direkte demokratie, reprezentatieve demokratie, sociale demokratie, kulturele demokratie, taaldemokratie, enz. Zonder ekonomische demokratie kan degene met de dikste portemonnee altijd zijn/haar gelijk halen en beslissingen/verkiezingen/referendums in zijn/haar voordeel laten uitdraaien. Dit is heel goed te zien in de Verenigde Staten waar politici, verkiezingen en zelfs referendums worden "gekocht" door grote bedrijven.
Inzake economische democratie is het voorbeeld van de Mondragon-cooperatieven volgens mij essentieel:

http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=1552

Men ziet echter dat het coöperatieve ideaal, waarbij de productiemiddelen dus in handen zijn van diegenen die ze gebruiken, toch maar echt kan gedijen in een democratische context. Het kernpunt lijkt mij te zijn, dat de breedte van de loonvork democratisch moet vastgesteld worden, en niet mag bepaald worden door de 'arbeidsmarkt'.

Onderzoek leert dat het 'kopen' van referendums door grote bedrijven slechts zeer ten dele lukt:

http://home.pi.be/~penninc/wit/publi...12-2002.html#e

Citaat:
Om eerlijk te zijn heb ik vroeger nog junkies en bedelaars overnachting aangeboden. Omdat ik het niet over mijn hart kon krijgen om die sukkelaars in de kou te laten slapen. Van de ene heb ik dankbaarheid gekregen, van de andere niet. Dat zijn nu eenmaal de risiko's van mensen helpen. Maar in ieder geval heb ik daarmee als niet-kristen/agnostikus een stuk kristelijker gehandeld dan veel kristelijke welvaartschauvinisten die alleen maar in naam kristen zijn. Staat er in de Bijbel soms niet dat je je naaste moet helpen en dat wat je doet voor de minsten onder ons je doet voor God?
Heel edel van u, maar geen antwoord op mijn opmerking. U beweerde: "Maar als je in vroegere tijden toen je het zelf nog slecht had zelf als gelukszoeker de wereld bent ingetrokken ben je wel erg slecht geplaatst om gelukszoekers van elders je gastvrijheid te weigeren eens je het zelf beter hebt". Ik verwierp dit argument omdat ikzelf (zoals de grote meerderheid van de autochtone mensen in dit land) nooit de wereld ben ingetrokken als gelukszoeker. Dat weerleg je niet door voorbeelden te geven van je eigen morele voortreffelijkheid.

Jos Verhulst schreef:
Citaat:
Citaat:
De islam valt als leer niet te vergelijken met het kristendom. het Nieuwe Testament is geweldloos, de Koran roept op tot vervolging, geweld en onderdrukking. Nog maar eens (het is al de vierde keer dat ik dit post):
Da's allemaal teoretische blablabla. Wat mij echt interesseert is hoe gelovigen zich in de praktijk gedragen. Ja, er zijn moslims die hun geloof misbruiken om misdaden te rechtvaardigen, net zoals er kristenen zijn die hun geloof als rechtvaardiging voor hun misdaden gebruiken (denk maar aan de Inquisitie en de gedwongen bekeringen van andere volkeren). Maar zoals er ook kristenen zijn die in naam van hun geloof hun naasten helpen, zo zijn er ook moslims die in naam van hun geloof hun naasten helpen (...)
Dat is helaas geen theoretische blabla, zoals bv iedere tot steniging veroordeelde Nigeriaanse 'overspelige' vrouw U zou kunnen vertellen. Het Nieuwe Testament en de Koran zijn fundamenteel verschillende teksten, wat aanzetting tot geweld en terreur betreft. Het Nieuw testament zet consequent aan tot geweldloosheid, de Koran zet aan tot vervolging, foltering, verminking en doodslag. Het is natuurlijk juist dat de handelswijze van gelovigen niet enkel bepaald wordt door de inhoud van de 'heilige tekst' waarop hun religie is gegrondvest. Maar anderzijds is het ook naïef om te denken dat de invloed van die teksten nul is. De gewelddadige voorschriften van de koran (en andere heilige islam-teksten) worden daadwerkelijk toegepast: steniging van 'overspelige vrouwen' in Nigeria, openbare verminkingen in Saoedi-Arabië, vervolging van christenen in de Molukken. Natuurlijk hebben zich 'christen' noemende mensen ook allerhande misdaden begaan. Alleen: zij konden zich daarbij niet in eer en geweten beroepen op hun 'heilige tekst'. Het is als niet-moslim volkomen rationeel om iemand te wantrouwen die een tekst goddelijk vindt waarin bv. staat: " *Bestrijdt* diegenen onder de mensen van het Boek[=christenen en joden), die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn. "