Discussie: Ayatollah Khomeini
Los bericht bekijken
Oud 2 maart 2004, 11:58   #48
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
De vierde macht in iran, de zogenaamde raad van hoeders is een perfect systeem mits enkele aanpassingen.

Zo kan m'n in belgie bvb arbitragehof bombarderen tot een vierde macht.
Namelijk elk gestemde wet toetsen of het niet in strijd is met bvb de grondwet. Is dat wel zo, dan mag de arbitragehof direct de wet naar prullenmand verwijzen.

Overigens ben ik niet bepaald een sji'ismefan, nog minder van de ayatollahsysteem.
De ayatollahsysteem staat voor mij gelijk aan een machtlustige fabriek tussen gelovige en God. Zeg maar een soort paus voor de sji'ieten.
tja, het idee is misschien goed, maar de gevolgen ervan zijn wel dat godsdienst een flink deel blijft uitmaken van de staat.

Bij mijn weten beweert niemand dat onze wetten afgeleid worden van God's woorden en daardoor staan diezelfde wetten meer ter discussie. Regels aanpassen aan wijzigende omstandigheden is een machtig instrument voor het levend en in stand houden van een staat.
Ik denk dat o.a. door hier aan voorbij te gaan het huidige Iraanse systeem zichzelf op middellange termijn buiten spel zet.
Lijkt me in elk geval een werkbaardere en duurzamere situatie dan een (onwaarschijnlijke) invas... oeps, bevrijding door de Amerikanen.

heb die reportage ook gezien illwill, maar herinner me geen lijken aan stroppen of stenigingen. Khomeini was de man die indertijd een fatwa uitsprak over Salman Rushdie, maar dat zal van voor uw tijd zijn

redelijk leuke info over wie wie is in Iran: http://www.comebackalive.com/df/dplaces/iran/index.htm (wel in 't engels en ja, al een paar jaar oud)

ach, een (hele) tijd geleden hadden we hier ook bisschoppen en ander schoon religieus volk die een stuk land regeerden, die mannen bakten het een heel pak bruiner...