Los bericht bekijken
Oud 4 juli 2008, 08:20   #36
Eugeen Rob Kraat
Vreemdeling
 
Eugeen Rob Kraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2008
Berichten: 74
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Gaat het om soevereiniteit of om democratie? Ik denk dat democratie vele malen belangrijker is.
In een democratie is het volk soeverein, en niet het volk gedeeld door twee of door tien of duizend of honderd miljoen. We zijn het er hier, geloof ik, over eens, dat dat de eerste vraag is.

De tweede dan: hoe groot willen we dat volk hebben? Daar zijn mooie abstracte theorieën over op te stellen, en die zijn beslist ook nuttig en nodig om de praktijk objectiever te beoordelen, en ons politieke streven van een "ideaal" einddoel te voorzien. Zijn we het over dat einddoel, Vlaamse of Belgische onafhankelijkheid, of een versterkte Europese Unie, niet eens, dan is het toch mogelijk dat we het over een paar tussendoelen eens worden, en in de praktijk zijn die het eerste, wat moet worden aangepakt. Over die tussendoelen kunnen we het eens worden, als ze punt één, democratie dus, versterken, want daarover zijn we het al eens.

En dan moeten we onze blik naar het derde richten: de uitgangssituatie. Daarin bevinden we ons, en die zie ik zo:

De nationale democratie wordt uitgehold door de EU. Nationale politici van "links" of "rechts" voeren op een beperkt aantal terreinen een eigen beleid, maar in de meeste opzichten maakt het allang niet meer uit of "links" of "rechts" aan het bewind is, want de grote beslissingen worden, door machtige financieel-economische groepen geïnspireerd, in EU-Brussel genomen. Daardoor haakt in Vlaanderen en België de kiezer af, of kiest hij steeds weer anderen, in de hoop dat er iets verandert, en er verandert niets, of toch: de bevoegdheden van de EU worden steeds groter, en dat wordt niet gecompenseerd door EU-democratie, maar door schijnbare stapjes in de richting van het democratische Europa waarop we al meer dan een halve eeuw zitten te wachten.

Om het ons onmogelijk te maken, in te zien dat we uit onze politieke en sociale rechten worden ontzet, worden zodanig ingewikkelde structuren ingevoerd, dat men "links" èn "rechts" kan wijsmaken: "jullie krijgen jullie zin". Vooral liberalen kunnen in de val trappen, want de verdragen, en meer dan ooit het Verdrag van Lissabon, bevatten nogal wat bepalingen over vrijhandel en zo. De meeste liberalen die van die vrijhandel hopen te profiteren, zullen hun zin niet krijgen: profiteren zal het grootkapitaal, in het nadeel van de kleine ondernemer die geen lobby in Brussel heeft.

In Europa zelf bestaat geen democratisch tegenwicht voor de zieltogende democratie op nationaal vlak, integendeel. De scheiding der machten is er ongeveer geregeld zoals in alle dictaturen die zich een democratisch gezicht proberen te geven: alle machten vloeien in elkaar over en werken de facto samen. Zij werken samen tegen al diegenen die er geen deel van uitmaken.

Het gedrocht zal ons verpletteren. Voor personen, goederen, diensten en kapitaal staan de binnen- en buitengrenzen wagenwijd open
(ook buitengrenzen, want ook op gebied van buitenlands beleid haalt Europa steeds meer bevoegdheden naar zich toe: Lissabon!). Van een Europees, grensoverschrijdend stakingsrecht is echter geen sprake. Voor wie de kleine lettertjes leest, is er wel sprake van het neerslaan van "oproer", en het recht daarbij met scherp te schieten. De Eurocraten houden ons liever met leugens, verdraaiingen, loze beloftes en een onontwarbaar institutioneel en regelgevend kluwen onder de knoet dan met zichtbaar geweld, maar ze zien vooruit: de pijngrens van de bevolking zal op een dag zijn overschreden, en dan moet ook in politioneel ingrijpen zijn voorzien. Daarom wordt nu al Europol uitgebouwd en van een soort diplomatieke onschendbaarheid voorzien.

De open grenzen leiden tot fiscale (en sociale) concurrentie: in het voormalige Oostblok, binnen en buiten de nieuwe EU, worden arm en rijk met eenzelfde tarief belast (en de rijken komen eronder uit), en wij krijgen die lage tarieven, en dus een afbouw van de sociale voorzieningen, opgedrongen, met het dreigement van delocatie bijvoorbeeld. Deze afbouw heeft niet alleen nadelen, maar we hebben er zelf niet over beslist, en de voordelen zullen wij niet voelen: daarmee gaat de "international high finance" lopen.

Wat in Frankrijk, Nederland en Ierland is gestuit, is niet het dagelijkse functioneren van de Unie, maar de vaart van het gevaarte dat nietsontziend over de rechten van de gewone mensen heenraast. Dat gevaarte moet een andere richting inslaan.

Of verdwijnen.
__________________
Jens-Peter Bonde (EU Democrats): "Try and find at least one single law in any member country that will remain fully untouched by the Lisbon Treaty!". Een half jaar later heeft nog niet eens het JA-kamp in Ierland er eentje gevonden. http://eudemocrats.org/ www.newropeans.org

En Verhofstadt? Voor hem was Lissabon een lopende zaak.
Eugeen Rob Kraat is offline   Met citaat antwoorden