Los bericht bekijken
Oud 5 juli 2008, 11:43   #5
Bart Wolput
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danielsjohan Bekijk bericht
Gewoon te rinfo: als ze het spoor willen liberaliseren, bestaat er een grote kans op zeer hoge prijzen en een drastische vermindering van het aantal stations (om niet te zeggen dat ze bijna allemaal dicht kunnen). In België zijn er momenteel namelijk maar 2 (!) spoorwegen rendabel: Chaleroi-Brussel en Antwerpen-Brussel. De rest is verlieslatend. En dan zou een liberalisering een verbetering moeten betekenen?

In deze discussie vraag im me trouwens af of we na een liberalisering nog wel kunnen spreken van een openbaar vervoer
Ja idd de hogere prijzen was ik vergeten. Je hebt ook geen ruimte voor marktwerking. Het enige dat je kan doen is voor het boeltje monopolies uitreiken maar dat is hetzelfde zoals nu, alleen heeft de overheid nu meer rechtstreekse inspraak. Maar dat gaat het fabeltje van privatisering totaal voorbij waar marktwerking wordt nagestreeft. Privatiseringen van de post, NMBS, energiesector, water, en andere basisdiensten, leiden gewoonweg onherroepelijk tot fiasco's. Enkel de telecom sector was een voorbeeld dat je kon privatiseren, bij de rest leidt het tot totale chaos en onnoemelijke prijsstijgingen. Ik zeg het al jaren, maar niemand luistert.

Of zoals het nu gebeurd de NMBS in drie delen opsplitsen en we zien tot welke problemen dat allemaal leidt. De grootste Europese fout na het liberaliseren van de post en de energiesector!

(An sich is de NMBS en het openbaar vervoer wel zelfbedruipend, hoor. Men doet altijd maar of er geld van de belastingsbetaler naar het openbaar vervoer gaat, maar niet meer of niet minder dan naar bedrijven in de private sector.)

Laatst gewijzigd door Bart Wolput : 5 juli 2008 om 11:46.
Bart Wolput is offline