Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
De meeste deelnemers aan deze topic weten gewoon niet over wat ze spreken, de situatie is veel gecompliceerder dan de simplistische dingen die hier getypt worden op basis van vooroordelen en wat ze hier en daar opvangen. het Iraanse regime is extreem, schendt de mensenrechten maar is op geen enkele manier te vergelijken met de taliban en dergelijke. Vrouwen rijden met auto's, zijn universiteitsprofessors, richten internetcursussen in, etc. en wat er binnenshuis gebeurt is zelfs decadent naar Westerse normen. Jongens en meisjes daten in het park, en kussende koppeltjes kijken goed uit hun doppen of er nergens religieuze politie passeert. Overal in Teheran zie je drugsverslaafden en elke inwoner zal je weten te zeggen waar je de meisjes van plezier kunt vinden...
Dit alles om duidelijk te maken dat iran oneindig minder conservatief is dan bijvoorbeeld Saoudi Arabië of andere Arabische landen die uitstekende banden hebben met het Westen en zeker niet de fundamentalistische hellhole is. De Iraanse revolutie had oorspronkelijk een uitgesproken progressief karakter en werd later overgenomen door de conservatieve geestelijken, die de steun hadden van de middenklasse. Ondertussen zijn de Iraniërs het regime meer dan beu, maar niemand in Iran wenst een buitenlansdse inval of oorlog. Iedereen, ook binnen het regime, is het er over eens dat het regime op haar laatste benen loopt, want de bevolking, en in het bijzonder de jeugd, wil hervormingen en hervormers zijn tot alle geledingen van het regime doordrongen, ook het leger. De Raad van Wachters probbert het onafwendbare te vertragen, maar het blijft een machtig clubje oude mannen net als alle conservatieven. de nieuwe generatie staat klaar om het roer over te nemen en daar zijn bijna geen conservatieve onder. het enige dat een creedzame overgang nog in de weg zou kunnen staan is een oorlog... en daar zouden uw vrienden de vs wel eens voor kunnen zorgen... de vs die nu ook in Irak conservatieven aan de macht hebben geholpen en die zelf verantwoordelijk waren voor de islamitische revolutie door de progressieve oppositie tegen de shah in de jaren '70 zo actief te helpen bestrijden, zodat enkel nog de islamitische oppositie overschoot.
Mijn kennis over Iran haal ik van mijn Iraanse vrienden aan de universiteit die nog maar een jaar of 2 jaar in BelgiË verblijven.
|
Dit klopt, het is echter maar de vraag hoe zwaar het regime zich zal vasthouden aan de macht. Ik heb eerder in de thread de recente 'verkiezingen' in Iran aan bod gebracht, waar de Imamacratie de reformerende kandidaten het verbod gaf om op te komen.
Dit zijn dingen waar ik grote vragen bij heb, alsook bij de eigenlijke mensenrechten. Verder denk ik ook dat zulke regimes een roadblock zijn op de weg naar vrede in de regio.
Mi zou de VN op kordate wijze Iran moeten wijzen op hun ondemocratische aanpak. Mjah, als het op enforcement van zulke resoluties aankomt weten we al op voorhand naar welk land iedereen zal kijken.