Los bericht bekijken
Oud 5 juli 2008, 15:38   #2
lukke
Vreemdeling

Standaard hereniging vlaanderen en nederland

Dat is voor mij een eenvoudige vraag, ja ik ben voorstander van Grootnederland. Mijn moeder was een vlaamse maar woonde in Nederland, ze woonde in Zeeuws-Vlaanderen.....dus ik ben van zelfsprekend voor een hereniging met nederland....in mijn jeugd ben ik belgicistisch opgevoed en in mijn volwassen jaren belgisch gezind geweest. Als ik op verlof geweest ben over de grens, heb ik eens een foute uitlating gedaan , Willem van Oranje werd bij mij in de lagere school als een landverrader bestempeld en ik nam dat aan....maar mijn familie gaf mij terecht een flinke terechtwijzing.
Ik heb later wel beter geleerd en werd op mijn latere jaren overtuigd heel-nederlander. Naar mijn oordeel was de splitsing destijds veroorzaakt door de godsdiensttwisten, mijn dorp in het Waasland was destijds ook protestant, zoals ook Gent, de contrareformatie bracht ons terug tot het katholiek geloof en ook leerde o.a. Kardinaal Mercier ons indertijd , "la belgqique sera latine ou ne sera pas." Dat was een aanval tegen onze Nederlandse afkomst en werd teniet gedaan door de strijd van onze voorouders o.a. Gezelle( een familielid van mij), maar laat ons niet vergeten dat Nederland met zijn gelovigen voor een meerderheid katholiek geworden is, dus geen reden meer om nog verder strijd te maken.....
Dat die overtuiging van mij niet hals over kop veld zal winnen , daarmee ben ik accoord, maar een Europa der volkeren staat er voor om terug te keren en Vlaanderen en Nederland zal geleidelijk terug neer elkaar toe groeien, wij horen teveel tesamen....
Luke
lukke is offline   Met citaat antwoorden