Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Schijnbaar ontgaat u zoiets als symboliek (veel nationale feestdagen gaan daar immers over; en niet zozeer over de daadwerkelijke betekenis van een historische feit). Volgens mij ligt daar uw probleem alsook een juiste kijk op de historische waarde van 1302. En die heeftin het toenmalig perspectief wel een heel belangrijke draagwijdte.
|
Die ontgaat me helemaal niet. Maar ik sta er uiterst kritisch tegenover, omdat de nood aan ritueel en symboliek vaak gebruikt wordt om niet te zeggen misbruikt wordt om het verleden te mystifiëren. Mythes zijn geen onschuldige sprookjes maar worden geproduceerd door ideologische stromingen om de werkelijkheid en de publieke opinie te manipuleren. De mythe krijgt op den duur een grotere realiteitswaarde dan de empirische werkelijkheid zelf.
Met de Vlaamse feestdag is het niet anders gesteld. De Vlaamse nationalisten verwijten België vaak zijn (echte of vermeende) kunstmatigheid. Ook in dat opzicht verschilt Vlaanderen niet wezenlijk van België. Er is geen geschiedenis te schrijven van de Lage Landen bi der Zee die niet ook de Franstalige provincies omvat.
Ik gebruik dit argument van kunstmatigheid niet om het Vlaamse independentisme aan te vallen, want ik vind kunstmatigheid of niet geen politiek argument van de eerste orde. Niet voor Vlaanderen en ook niet voor België. Ik ben nu eenmaal een koele Popperiaan.