Citaat:
'Peuters op vliegtuigen lopen gevaar'
BRUSSEL - De veiligheidsmaatregelen voor peuters in vliegtuigen zijn onvoldoende en zelfs levensgevaarlijk. Dat blijkt uit verschillende tests, meldt de VRT-nieuwsredactie.
Peuters tot twee jaar reizen nu op de schoot bij hun ouders. Uit meerdere onafhankelijke simulaties blijkt echter dat ze bij onverwachte remmanoeuvres bij het landen een groot risico lopen om de crash niet te overleven.
|
Rest van het artikel
Ik kan me best vinden in de uitkomst van die simulaties. Daar niet van.
Maar het artikel riep een andere vraag bij me op. Doen ouders er wel goed aan - mits er een alternatief is - om uberhaupt te gaan vliegen met peuters?
Ik stel die vraag een beetje vanuit mijn eigen situatie als iemand met een lichte vliegangst. Rationeel weet ik dat ik in een vliegtuig veiliger ben dan in mijn auto tijdens mijn dagelijks ritje naar het werk over de snelwegjungle, maar bij de minste turbulentie of rare wendingen verstijf ik gewoon... irrationeel maar helaas pure reflex. Mijn evenwichtsgevoel schiet alle kanten uit en terwijl sommige andere passagiers het lijken aan te voelen alsof ze in de auto over een gemeen keitje zijn gereden, breek ik ongeveer de armleuningen van mijn zitje af om me toch maar enige vorm van stabiliteit te geven of denken te geven. Als ik moet vliegeren mag de huisdokter me meestal op visite verwachten met de vraag naar een kalmeermiddel-receptje. Maar los van die reflexen kan ik het meestal nog wel rationaliseren. Maar een peuter?
Wat voelt een peuter tijdens turbulenties en kan zoiets niet voor trauma's of latere fobieen zorgen? Ik meen ooit gelezen of gehoord te hebben dat iets als pakweg spinnenangst (ook al mijn dada

) kan veroorzaakt zijn door een spin in de buurt van een peuter als mama er even niet was of zo. Dus voor akelige gevoelens als die je kan hebben op een vliegtuig dat doorheen turbulenties gaat, vraag ik me eigenlijk hetzelfde af. Je kan een peutertje moeilijk even een cursus fysica gaan geven, eh.
Enfin... wat denken jullie daar nu over?
PS: nog even getwijfeld of ik het in K&K zou gooien, maar hier lijkt me ook wel goed. Hou het luchtig, maar to the point.