Los bericht bekijken
Oud 12 juli 2008, 11:20   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Weigering nationaliteit wegens boerka

Wij zitten opgescheept met de snel-B.-wet. Dank zij onze pollentiekers.

Ik begrijp geen fluit eigenlijk waarom iemand absoluut "snel" de B. (binnekort: Vlaamse) nationaliteit zou willen verwerven.

Stel dat ik, oude knar van een Vlaming, zou huwen met een leuke bruid uit Kongo.
Als de nodige papieren bekeken zijn, dan vind ik dat het mijn recht is om met mijn bruid naar Vlaanderen te komen, om vb. ook hier een huwelijksfeest te organiseren.
Dat Vlaanderen daarbij vraagt om rustig de tijd te krijgen om zeker te zijn dat het geen schijnhuwelijk is, dat vind ik maar normaal. Maar dat staat niet zo in onze wetten.

Maar even verder nu op het onderwerp van de draad:

iemand die bewijst dat hij/zij absoluut niet past in onze maatschappij, daarvan moet ook gezegd durven worden:
je mag hier nog wel wonen, zolang je geen wetten overtreedt die je terugkeer onafwendbaar zouden maken, maar we kunnen je de nationaliteit (nog) niet geven.

Fasjistisch ???

Mogelijk, maar blijkbaar toch al van toepassing in Frankrijk.
Ze hebben daar in Frankrijk ook iets gewaar geworden, dat men niet te ver kan gaan in het openzetten van je voordeur, omdat op de duur, je nooit meer alleen bent in je eigen living of keuken ... en zo zit de mens dus niet in mekaar, dan kan niemand blijven volhouden ...

Het item van de draad is dus eigenlijk:
wie moet oordelen over de toekenning van de (toekomstige) Vlaamse nationaliteit, en moeten we daarbij dit voorbeeld uit Fr. niet volgen?

link: http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...712&demo=False

Nationaliteit geweigerd wegens boerka

BRUSSEL - Een Marokkaanse die zich totaal onderwerpt aan haar man valt buiten 'de waarden van de Franse gemeenschap'.
Faiza M (32) is met een Franse moslim getrouwd en heeft drie in Frankrijk geboren kinderen. Maar ze krijgt de nationaliteit niet omdat ze 'zich in de maatschappij gedraagt op een manier die incompatibel is met de essentiële waarden van de Franse gemeenschap, met name het principe van de gelijkheid van de seksen'.

De Raad van State riep volgens Le Monde voor het eerst seculiere waarden in om de nationaliteit te weigeren aan moslimfundamentalisten. Eerder werd alleen gekeken naar mogelijke banden met verdachte organisaties.

De vrouw spreekt Frans en was tijdens haar zwangerschappen gevolgd door een mannelijke gynaecoloog. Maar tevens is het echtpaar salafistisch, wat betekent dat het gelooft in een zeer letterlijke en strenge toepassing van de Koran.

Op de interviews voor nationalisatie had de vrouw zich aangeboden 'in de kledij van de vrouwen van het Arabische schiereiland, namelijk een lange jurk die tot op de voeten valt, een hoofddoek die het haar, het voorhoofd en de kin volledig verbergt, en een stuk stof dat het gezicht maskeert en de ogen slechts door een spleet laat zien'. De vrouw zei dat ze zich niet sluierde in Marokko, maar 'die klederdracht in Frankrijk had aangenomen omdat haar man het wilde'.

Volgens het rapport van regeringscommissaris Emmanuelle Prada-Bordenave leeft de vrouw 'bijna als een opgeslotene, geheel afgezonderd van de Franse maatschappij. Ze heeft geen enkele notie van de laïciteit of het stemrecht. Ze leeft in een toestand van totale onderwerping aan de mannen van de familie', en heeft geen idee 'dat ze die toestand zou kunnen aanvechten'. De nationaliteit wordt geweigerd wegens ontkenning van 'een aantal fundamentele waarden van de Franse maatschappij'. (md)

(md)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden