Los bericht bekijken
Oud 12 juli 2008, 15:19   #10
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Een mooi betoog, Luc. Prettig om te lezen. Ik ben het op een aantal punten niet met je eens, maar dat doet aan de kwaliteit van de betoog niet af. Compliment.

Je schrijft dat er iets moet schorten met de mens als we de wereld bezien en dat de mens ten diepste in zijn hart wil dat er vrede heerst. Ik denk niet dat er iets moet schorten. Dat komt omdat ik niet denk dat de mens ten diepste wil dat er vrede heerst, maar dat de mens twee tegenstrijdige doelen heeft; groei en vrede. Vrede houdt stilstand en rust in; groei houdt beweging en onrust in.

Zoals je zelf schrijft, verlangt de mens naar vrede én verlangt de mens naar een betere wereld. Vrede met de wereld en met andere mensen staat op gespannen voet met afkeuring van de huidige situatie en verlangen naar een betere.

Verder schrijf je dat het gevaarlijk wordt als de mens het genieten van het leven tot doel stelt. Ik kan me daar wel in vinden. Ik denk dat het veel belangrijker is de zin van het bestaan te erkennen en van die zin te genieten.

Aan het einde van de rit kan iemand zichzelf de vraag stellen: waarvoor heb ik toch geleefd? Was mijn leven het leven waard?

Ik denk dat een mens een zinvol leven heeft gehad als hij aan zijn einde - als hij de tijd heeft om terug te kijken - kan zeggen: Dat was een goed leven. Vergelijkbaar met hoe god aan het einde van zijn scheppingsperiode terugblikt en zegt dat het goed is.