[quote=system;3561630]
Citaat:
[
Het is niet omdat de Vlamingen de Guldensporenslag zouden hebben verloren dat Vlaanderen zou ingelijfd zijn in het Franse koninkrijk. Integendeel. Twee jaar later, in 1304, verloren de Vlamingen tegen de Fransen in de slag bij de Pevelenberg. In de Vrede van Athis sur Orge in 1305 werd Vlaanderen zelfs onafhankelijk, werd Gwijde van Dampierre terug graaf, maar hij werd nooit meer losgelaten uit zijn gevangenis in Compiègne.
En nadien was het in Vlaanderen niet allemaal zo mooi als men het wil doen uitschijnen. Vaak drukkende belastingen en armoede troef. Zie Zannekin.
Ik denk eerder dat het Ançien Régime een ramp was voor onze streken.
Ach ja. Het Ancien Régime. Maar wat heeft de Franse Revolutie betekend voor onze streken? Ingelijfd bij Frankrijk en goed voor het kannonenvoer van de troepen van Napoleon. De Fransen hebben hooguit de werken in de haven van Antwerpen verder gezet. En het invoeren van de suikerbieten omdat er anders geen suiker was. Sterk, héél sterk.
Belangrijk? Wat is belangrijk in deze. Ik denk dat u dat allemaal overroept. Beklagen zich de Vlamingen in Frans-Vlaanderen?Als we Frans of Spaans hadden gesproken of Duits (Oostenrijks), wat dan nog? Onze aard? Wat is onze aard eigenlijk. Wij Limburgers hebben misschien een aard, maar de aard van ons kunstmatig Vlaanderen?? Leg me dat maar eens uit. Er is zoveel Vlaamse Aard als er Belgische aard is. Maar de laatste is misschien nog echter omdat België al meer dan 150 jaar bestaat. Maar zelfs dan.
|
Tiens, als we dat over volkeren in de derde wereld zouden zeggen, zou het kolonialisme zijn. Véél van die huidige 'landen' waren dat niet voor dat de kolonisatoren er kwamen.