Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke
Die god van Genesis 8 had wel een slechte dag... eerst de hele mensheid ombrengen en dan klagen over de mens in het algemeen tegen de enige overgebleven mens, die net een cadeautje gegeven heeft uit dank gespaard te zijn. Ik vind het een duidelijk gebrek aan liefde voor het product van zijn schepping of een duidelijk gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel voor zijn productiefoutjes.
Daarnaast vind ik het ontstellend en schokkend dat hij hier zou beloven 'den aardbodem niet meer (te) vervloeken om des mensen wil', maar de mensen dubbel en dwars terug wil pakken als een mens die aardbodem zou verlaten. Het is een valse belofte.
En over kinderen; het klopt dat mensen niet van zichzelf leren om samen te leven. Zij moeten leren dat wat nu 'slecht' kan zijn voor henzelf op termijn juist goed kan zijn.
|
De passage waarover jij spreekt gaat over de zondvloed neem ik aan.
Ik kan begrijpen dat je God ziet als genadeloos in deze daad.
Maar omwille van je onkunde in de Schrift heb je een verkeerd uitleg.
Het is namelijk, zoals gewoonlijk, opnieuw uw eigen uitleg die je gebruikt.
Sta mij toe uit te leggen wat de ware toedracht is van de 'genadeloosheid' van God is.
Weet dat God tot deze beslissing gekomen is omwille van een oorzaak.
En uiteraard ligt die oorzaak opnieuw in de boosheid van de mens:
Genesis 6:5-8:
'Toen de HERE zag,
dat de boosheid des mensen groot was
op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten
te allen tijde slechts boos was,
berouwde het de HERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had,
en het smartte Hem in zijn hart.
En de HERE zeide: Ik zal de mensen, die Ik geschapen heb,
van de aardbodem uitroeien, de mensen zowel als het vee
en het kruipend gedierte en het gevogelte des hemels,
want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.
Maar Noach vond genade in de ogen des HEREN.'
Weet dat God nog 100 jaar gewacht heeft, want het heeft Noach 100 jaar gekost om Gods ark te bouwen. Hier kun je opnieuw zien dat God zoals gewoonlijk zeer verdraagzaam en vol van genade is. Hij laat namelijk de mensen zien wat er zal komen. Maar, raar maar waar, de mens zegt tegen Noach: 'onnozelaar, er is geen God, dus kan Hij ons ook niet doden met een zondvloed.'
Net zoals de mens van vandaag. Ziemaar wat Jezus voorspelde 2000 geleden over de laatste dagen, net voor God opnieuw Zijn rechtvaardig oordeel over de mens zal brengen:
'Doch van die dag en van die ure weet niemand,
ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet,
maar de Vader alleen. Want zoals
het was in de dagen van Noach,
zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn.
Want zoals zij in [die] dagen vóór de zondvloed waren,
etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende,
tot op de dag, waarop Noach in de ark ging,
en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en
hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn' Matteüs 24:36-39
Als een dief in de nacht zal God alle mensen verrassen net zoals in de dagen van Noach. Maar het feit dat Hij nu nog wacht, net zoals God 100 jaar wachtte op mensen die in de ark mee wilden met Noach, wacht Hij ook nu weer. Maar eens zal de deur van de ark sluiten, net zoals toen, en dan zal het te laat zijn. En dit keer zal het net met water zijn.