Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2008, 14:40   #9
Bas Luyten
Vreemdeling

Bas Luyten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
In de buitenlandse pers wordt Vlaanderen, en in het bijzonder het Vlaams Blok en de N-VA, dikwijls geschilderd als extreem-rechts. De leden van deze partijen zouden nazaten van nazi-sympathisanten zijn.

Er lopen in de N-VA en het Vlaams Blok natuurlijk ook zeer veel mensen met een zwart verleden rond. Dat kan niet ontkend worden. Maar moet het telkens opnieuw benadrukt worden?

Dat spook van de collaboratie duikt soms echter toch nog op (zie De Wever's korte uitschuiver rond de Joden in Antwerpen en de studie daarrond). En dan weet het electoraat weer waar de partij eigenlijk vandaan komt.

Hoe gaat Jong N-VA om met deze erfenis? Bestaat er een strategie om vragen daarover te beantwoorden? Wordt er dikwijls over het zwarte verleden van de ouders van Jong N-VA-leden gesproken binnen de groep? Of heerst er een gevoel dat dit donkere tijdperk werkelijk tot het verleden behoort?

Het beeld dat u oproept klopt niet met de werkelijkheid. Ik hoef niet om te gaan met dezze erfenis, want die is er niet. Tuurlijk zijn er ouderen waarbij er een link is met een oorlogsverleden van hun ouders, maar dit gaat meestel over repressie en niet over collaboratie. Dat u insinueert dat het elecoraat van onze partij daar vandaan zou komen getuigt van een gigantische onwetendheid. Laat staan dat we hierover 'op vragen zouden moeten beantwoorden'. Denkt u nu echt dat wij leden bij de jongeren hebben waarvan de ouders iets te maken zouden hebben gehad met collaboratie? Denkt u nu echt dat wij daarover wensen te praten of aan groepstherapie doen? Dit is echt te belachelijk voor woorden en toont waartoe stigmatisering van een politieke lijn kan leiden.

Ik zal mijn eigen voorbeeld geven. Ik kom niet uit een Vlaams nest, ik heb zelfs Waalse 'roots'. Mijn overtuiging is ingegeven door een eigen analyse van de feiten en rationele analyse van de huidige maatschappelijke problemen.

Iets anders is de opmerking van BDW over de joden in antwerpen. Ik geef hem 100% gelijk, alleen was de timing misschien niet ideaal en is het ons debat niet. Wat mij stoort is de zelfcensuur die we ons hieromtrent moeten opleggen. Een Vlaams-nationalist mag 'tout court' niet spreken over de joden of we gaan terug naar de jaren 30... ongelofelijk. De toenmalige heisa was volledig buiten proportie en op zijn minst gezegd intellectueel oneerlijk.