Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2008, 17:59   #1
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard MODEL: Verenigde Staten der Nederlanden.

Ik heb lang over mijn ideeën over een fusie tussen Nederland en Vlaanderen zitten broeien, en heb het als volgt samen weten te vatten:

Betreffende de opbouw
De Verenigde Staten der Nederlanden zijn een federale staat waarin de drie autonome gewesten Vlaanderen, Nederland en Friesland complete gelijkheid hebben aan elkaar. Alledrie de gewesten mogen een eigen vlag, volkslied en Kamer van Afgevaardigden hebben waarin regionale zaken zoals cultuur, de scholing en media worden beheerd.
De gewesten worden samengehouden door een Eed op de Wetten, door wijze van een eed op de grondwet van de algehele Bondstaat. Daarin zal een Eerste en een Tweede kamer - gekozen door het volk van alledrie de gewesten - over zaken van landsbelang beslissen. In alledrie de gewesten zal men via een referendum moeten beslissen over het behouden en/of aannemen van een koningshuis in de persoon van de dynastie Oranje-Nassau.

Betreffende Brussel
De negentien gemeenten die nu het Brusselse Gewest vormen moeten met een speciaal Frans taalstatuut en een Franstalige Kamer van Brussel bij de Verenigde Staten der Nederlanden worden gevoegd. Ze zullen dan een eigen autonoom politiek/taalkundig deel vormen van Vlaanderen. Franse en Nederlandse vertegenwoordigers moeten elkaar in evenwicht houden in Brussel. Het gebied word officieel tweetalig, met het Frans als voertaal.

Voor verdere vragen: post hieronder, en ik beantwoord ze. Gelieve nog even geen discussie te starten. Ik wil eerst alle mogelijke punten uitwerken om zo een volledig beeld te geven.
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden