Ik spreek louter uit eigen ondervinding, maar is het mogelijk dat er misschien een probleem is met de achterhaalde belastingschijven?
Dit is al het tweede jaar dat ik wil investeren en iemand in dienst nemen tot ik mijn belasting brief zie met 5 getallen. Hoe in godsnaam kan ik nu mensen in dienst nemen als de belasting elke keer 50 % afpakt.
Veranderen naar BVBA helpt al een deel, maar de winst blijft. Als ik 1 schijf lager zit dan zou die investering en aanwerving geen probleem zijn. 2 X winst voor de overheid: 1 een nieuwe belastingbetaler met geld en iemand die ze geen uitkering moeten betalen.
Wat ik bedoel is (en ik ga het heeeeeel kinderachtig uitleggen):
Stel ik verdien 100 en betaal 25% (mooi ik heb dus 75 over), de kostprijs voor dezelfde levenstandaard verdubbeld (we gaan het eenvoudig houden) dus 200 maar nu betaal ik 50 % belasting (we blijven het eenvoudig houden) dus in plaats van 150 (2 x 75) heb ik nu 100 dat is de helft minder om diezelfde levenstandaard aan te houden en investeren daar gaan we dan maar niet over spreken zeker...
Mijn vraag nu: Worden die belastingschijven wel op de juiste manier geindexeerd of toegepast, zijn ze nog realistisch?
Stel dat die belastingschijven wat hoger gaan liggen welk investeringskapitaal en koopkracht gaat dat niet met zich meebrengen, voor mij dan toch?
Enfin, mij komt nu net iets goedkoper uit een grote dikke auto te kopen dan uit te breiden en iemand in dienst te nemen. Ik had het wel liever anders gezien.
Is dit misschien de bron van al die koopkracht misserie?
Als bedrijven niet kunnen investeren dan is er ook geen winst bij de banken met als gevolg dat die ook rare toeren beginnen doen, nietwaar?