Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Vastgoedprijzen moeten in de index
Vastgoedprijzen stijgen dubbel zo snel als in buurlanden
De Belgische prijs van vastgoed stijgt dubbel zo snel als in de omringende landen. De prijs van een doorsneehuis is inmiddels verdubbeld sinds 2000. Dat blijkt uit cijfers van de Nationale Bank die De Morgen kon inkijken.
Ondanks die steile klim vreest de Nationale Bank niet voor een vastgoedcrash zoals in de VS of Spanje. 'De financiële positie van de gezinnen blijft sterk.'
De Belgische huisprijzen zaten vorig jaar met 9,8 procent in de lift. Dat is dubbel zo hoog als de gemiddelde prijsstijging in het eurogebied (+4,6 procent) of in Nederland (+4,5 procent), zo blijkt uit een vergelijking door de Nationale Bank. Ook in de periode 2002-'06 steeg het Belgische residentiële vastgoed met ongeveer 10 procent per jaar. De prijs van een gemiddeld Belgisch huis is sinds 2000 verdubbeld. Tegenover 1995 komt de prijsstijging zelfs uit op 170 procent.
Zonder een aanpassingswet in de index zal het kopen van een huis al zeer snel onmogelijk zijn, voor zover dit het al niet is.
De regering moet zijn verantwoordelijkheid nemen in deze sector.
Is het niet met indexering, dan wel met andere middelen.
Maar niets doen kan niet meer.
|
de pijzen van de huizen worden bepaald aan de hand van wat iemand voor een woning wil geven, mijn inziens kan je onmogelijk de regering er een marge op laten zetten want net zoals ze snel stijgen kunnen ze even snel zakken.
een belangrijke faktor daarvoor is de openbare verkopen. daar is geen vaste vraagprijs maar word geboden volgens wat men wil en kan besteden. de minimumprijs mag dan nog hoog liggen, als men deze prijs niet bereikt moet men toch zakken wil men de woning kwijt geraken. de prijzen van de verkopen uit de hand of via immo's zijn erg gerelateerd aan deze openbare verkopen. men gaat steeds op zoek naar vergelijkbare woningen in dezelfde regio om een verkoopprijs vast te leggen.
zelfs indien een huis niet openbaar verkocht word maar uit de hand of via immo's zal de prijs toch zakken naargelang het pand te lang te koop blijft staan.
het feit dat u beweert dat een huis onbetaalbaar word voor velen vind ik bizar, zoals ik reeds in een andere discussie heb meegedeeld zijn er nog steeds woningen te koop beneden de honderd duizend euro.
als je dan weet dat een lening voor een bedrag van honderd duizend euro goedkoper op maandbasis uitkomt dan de gemiddelde huurprijs vind ik het bizar dat dit niet betaalbaar zou zijn.