Discussie: Federale kieskring
Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2008, 01:20   #93
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
moi belgique = ?
Citaat:
Moi Belgique
22.00 - La Une

De driekleur die tijdens het voorbije EK voetbal netjes opgevouwen in de kast moest blijven liggen, mag u nu dan toch even bovenhalen. Twee jaar na de oorspronkelijke uitzending van Moi, Belgique brengt de RTBF deze succesvolle docureeks over de geschiedenis van België opnieuw op het scherm, met in zeven afleveringen het verhaal van ons land. Laat de welbekende hymne 'O dierbaar België, o heilig land der vaderen' of - en dat u het nooit meer vergeet: - 'Ô Belgique, ô mère chérie' dus maar luidkeels weerklinken.

U mag gerust zijn: trouw aan de regels van de geschiedschrijving begint Moi, Belgique netjes bij het begin. Zo schetst aflevering 1 - Naissance d'un pays - het ontstaan in 1813, met aandacht voor onder meer het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. De volgende zes uitzendingen concentreren zich nadien chronologisch op de ontwikkeling van de democratie, de periode van de belle époque tot de Grote Oorlog, de gekte en donkerte van het interbellum, de belofte van vrede na de oorlog, het einde van 'la Belgique de papa' en tot slot de zoektocht naar een nieuwe identiteit.

Dat politieke parcours wordt ingebed in de economische, sociale en culturele geschiedenis. Aan de hand van unieke archiefbeelden, iconografische documenten, contemporaine kunstwerken en zelfs korte evocaties wil de RTBF immers niet enkel de belangrijkste historische gebeurtenissen in kaart brengen, maar bovenal onderzoeken hoe die de Belgen hebben beïnvloed. 'We hebben geprobeerd om de geschiedenis terug te geven aan hen die ze gemaakt hebben of nog maken', verwoordt de zender het zelf.

Dit 'België der Belgen' wordt enthousiast verpersoonlijkt en verteld door barones Annie Cordy (née Léonia Cooreman). De immer vrolijke in Brussel geboren zangeres en actrice geeft meteen toe dat ze de geschiedenis van haar land niet kent, maar nodigt de kijkers uit die met haar te ontdekken . En ze weet het op haar hoge leeftijd nog zeer wervelend te verwoorden: 'De geschiedenis die ik u zal vertellen, is die van u, die van mij, die van iedereen die ons op deze grond is voorgegaan... Kom, we gaan, volg mij, men wacht op ons...'`
bron
het ist echt een verschrikkelijke uitzending en niet omdat ik flamingant ben.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 16 juli 2008 om 01:24.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden