Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2008, 20:26   #10
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
Met lede ogen zie ik hoe in sneltempo Vlamingen en Walen tegen elkaar worden opgestookt. In de media worden termen als hutu-tutsi en dreigend communautair geweld bovengehaald.
Politici verdringen zich om elkaar qua Vlaamsheid voorbij te steken, en kiezers worden verondersteld dit proces te steunen.
En intussen blijven de echte problemen onopgelost.

Geef ons een regering die oog heeft voor de noden van de mensen. Die problemen oplost in plaats van er te creëren.
Ik heb geen zin in een taalstrijd, geen zin in een oeverloos debat over waar de taalgrens wel of niet moet lopen. Brussel kan nog decennia lang onderwerp blijven van discussies.
Ik zie dat dit forum al jarenlang opgesmukt wordt door avatars met kapotgeschoten hanenvlaggen en agressieve leeuwenvlaggen. Vandaag zie ik deze symbolen ook meer en meer om me heen. Het discours doet meer en meer denken aan de Jodenhaat van de jaren dertig.
Ben ik de enige die dit niet wil?
Jongens, het is goed zo. Echt. Stop ermee. En begin nu eens eindelijk met regeren.

Ik sta volledig achter het standpunt van de PVDA:

http://www.pvda.be/nl/nieuws/artikel...de-mensen.html
Je staat niet alleen . Maar taal van verzoening en éénheid verkoopt nu éénmaal moeilijker dan populistisch gezwets en de schuld bij de tegenpartij leggen. Al helemaal bij de armen van geest.

Ik ben daar vrij defaitistisch in. Dat zit er bij de mensen in , als ze een zondebok vinden om de problemen op af te schuiven dan zullen ze dat altijd doen. En het is natuurlijk weer geheel toevallig alweer de schuld van "den overkant" , deze keer de Walen. Eens dat proces in gang geschoten kunt ge daar niet veel meer tegen beginnen , vrees ik. Als ge mensen steevast wijs maakt dat de essentie van hun problemen veroorzaakt worden door de onwil van een groep mensen waar de meesten nauwelijks banden mee heeft , dan zal een grote groep mensen daar met de open ogen in trappen en automatisch een deel beredeneerde mensen mee sleuren.

Maar let toch op met die vergelijkingen. De situatie moet men ook niet gaan dramatiseren tot de Duitse jaren '30 toestanden. Dat vreet aan de geloofwaardigheid van uw anders zeer respectabel betoog.
moser is offline   Met citaat antwoorden