Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2008, 20:32   #2
Neal Raes

Neal Raes's schermafbeelding

Standaard

Beste,

L² wil het samenleven van mensen nooit zwart-wit zien of opdelen in allochtonen en autochtonen. We zijn er van overtuigd dat het fundamenteel fout is consequent een onderscheid te willen zien op basis van ras, cultuur, religie of nationaliteit.

Zoals in een andere post reeds bevestigd is L² voorstander van economische migratie. Dit kan ons inziens een oplossing bieden voor de vele vacante plaatsen binnen o.a. knelpuntberoepen. Maar evenzeer bepleiten we een humaan migratie- en asielbeleid. Duidelijke criteria op het vlak van duurzame lokale verankering, werkwillig zijn, het aantal (jonge) kinderen, e.a. zijn daarvoor nodig.

Wat het migrantenstemrecht betreft, wil ik het adagio "no taxation without representation" inroepen. L² is en was vanuit democratisch oogpunt resoluut voorstander van dit stemrecht. Waarom zouden lokaal verankerde medemensen (die net zoals wij naar de bakker of de dokter gaan én belastingen betalen) niet mogen stemmen voor de personen die hun moeten vertegenwoordigen in de gemeenteraad?

Aangezien ik zelf in Brussel woon, wil ik de verschillende problemen in de grootsteden niet ontkennen. Alleen ben ik het er niet mee eens, zoals ik ook al in het begin van deze post zei, dat dit enkel zou toegespitst worden op zogenaamde allochtonen. De problemen zijn er, en moeten aangepakt worden. In de eerste plaats door middel van het onderwijs en door het bieden van een toekomst. Gelijke (start)kansen staan daarin centraal. Op die manier bouw je van onderuit terug aan de samenleving.

Wil dat zeggen dat vermeend radicaal islamisme en terrorisme opgang mogen maken? Natuurlijk niet. Het prediken van welke haat ook is onaanvaardbaar. De vrijheid van de mens stopt waar hij die van anderen in het gedrang brengt. Terrorisme en aanverwanten moeten dan ook aangepakt worden. Ik ben er echter geen voorstander van dat onder dat mom allerlei wetten gestemd worden die een veel te grote vrijheid geeft aan onderzoekers om in de privacy van mensen (wie ook) binnen te dringen.
http://www.jongspirit.be/
Neal Raes is offline   Met citaat antwoorden