Ik vond de keuze van Leterme de enige correcte. Als je voor de zoveelste keer moet vaststellen dat het niet lukt, kan je niet gewoon overgaan tot de orde van de dag. Het voorbije jaar heeft aangetoond dat de premier het niet kan, alle pogingen en mogelijk goede bedoelingen ten spijt. Hij draagt ongetwijfeld ook een grote medeverantwoordelijkheid in deze. Zijn uitspraken, missers in de (Franstalige) pers en dergelijke hebben niet bijgedraagd tot een serene sfeer.
L² is verheugd dat de dialoog van gemeenschap tot gemeenschap nu steeds meer opgang maakt. Onze moederpartij was de eerste om consequent de mogelijkheid van een confederaal België via de uitwerking van artikel 35 van de Grondwet naar voren te schuiven. Persoonlijk betwijfel ik echter of er voor de regionale verkiezingen van juni volgend jaar een akkoord tot stand kan komen. In elk geval kunnen gesprekken volgens mij pas starten wanneer de gemeenschappen het eens zijn over de finaliteit van de gesprekken, met name het streven naar het confederale model.
|