Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect
Een halte met de Brusselse tram, in een keurige buurt.
Aan de halte hoorde ik iets vallen en keek om, zag een 'jongere' die zijn lege pakje sigaretten voor zich op de grond liet pleuren. Normaal word ik daar niet goed van, en zeg ik er iets van zoals "Daar is de vuilnisbak". Maar die blik van haat en rooddoorlopen woede maakte me 'n tikje bang, dus ik zweeg, en dat gaf me een rotgevoel.
De tram. Ik stap op en bij andere deur een oud stelletje, mevrouw met rollator en meneer moeite om vrouw+rollator de tram op te krijgen. Een gelijksoortige 'jongere' helpt, duwt zichzelf daarna tegen de oude man op de tram te stappen. Daarna zie ik die 'jongere', ook met bloeddoorlopen woeste blik, naar zijn binnenzak grijpen en de eerst volgende halte uitstappen. Alles op een halve minuut. Oude man staat op, oud vrouwtje barst in huilen uit. Ze zijn bestolen. Het vrouwtje nog het meest triest omdat ze dacht dat ze geholpen werden.
En ik met een rotgevoel omdat ik de indruk heb gehad dat we omsingeld waren door een bende en ik bang was. Té bang om te reageren.

|
Liever blode Polly dan dode Polly. Ik geef toe dat ik ook niks doe in zo'n situaties, tenzij ik in de meerderheid ben.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
|