Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra
http://www.rivm.nl/vtv/object_map/o1205n22742.html
Het zuidoosten van het land, vooral de provincies Limburg en Noord-Brabant, worden door katholieken gedomineerd. Deze kaart toont het percentage rooms-katholieken van de totale bevolking per COROP-gebied.
|
Je gaat voorbij aan de wijze waarop een Vlaming de vraag naar zijn gezindheid beantwoordt; een wijze van antwoord die waarschijnlijk erg verschilt met hoe een Nederlander dat doet.
Immers, in tegenstelling tot in Nederland heeft in Vlaanderen de spanning tussen katholieken en protestanten nooit gespeeld. Vlaanderen heeft immers nauwelijks protestanten gekend. Nederlanders zijn meer beïnvloed door die spanning, en identificeren zich dus méér met het geloof van hun eigen regio dan Vlamingen.
Zelfs wanneer ik met katholieken uit Nederland praat, merk ik hoezeer zij door die religieuze spanning getekend zijn. Ze zijn hoedanook toch ietsjes militanter dan de gemiddelde Vlaamse katholiek. (Overigens, mutatis mutandis geldt iets dergelijks evengoed voor de protestanten ginder.) Ze identificeren er zich sterker mee, en dat is een doorslaggevend element in de manier waarop zij de vraag beantwoorden hoe het hem nu juist zit met hun geloofspraktijk.
De meeste Vlamingen zouden onmiddellijk antwoorden met een weervraag: "Wat bedoel je precies met katholiek?" Zoals de bijdrage hierboven vanwege System duidelijk laat blijken. (En neen, System en ik spelen geenszins onder één hoedje, verre van!!!)