Los bericht bekijken
Oud 21 juli 2008, 10:12   #6
Oberon
Partijlid

Oberon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
ik denk eigenlijk een combinatie van puntje 2 en 5: de verkenners slagen niet in hun opdracht, ze geven het terug aan de Koning, de CD&V besluit daarop 'het land te redden' waardoor ze 1) de staatshervorming op de lange baan schuiven, en 2) het kartel opblazen met N-VA

ik hoop echter dat het niet volgens dit schema verloopt

Beste Lollysticky en alle anderen,

Dit scenario zit er dik in, behalve dat YLT het kartel niet zelf zal moeten opblazen want BDW heeft daarmee al gedreigd. Daarmee laat BDW het NVA de zwarte piet toespelen, waardoor zijn dreiging naar mijn bescheiden mening een slechte tactische zet is.

Wat volgt dan ? Als het NVA niet langer het vertrouwen in de regering handhaaft, ontbreekt het Leterme I (bis) aan een meerderheid aan Vlaamse zijde. In theorie hoeft dit niet maar 'k ben benieuwd of de CD&V dit kan maken want dit is dan de facto een anti-Vlaamse regering.

Dus dan wordt het werkelijk kiezen of delen. In een poging om 2009 nog te halen kan CD&V, onder het mom van de socio-economische problemen, nog altijd voorstellen om SP.a aan boord te hijsen (Leterme II).
Dan moet SP.a Leterme uit de nood helpen en dat zie ik niet onmiddellijk gebeuren, want de jonge generatie (C. Gennez ...) ziet dan de oude krokodillen terugkomen.
Trouwens, ook de Open VLD moet daarmee akkoord gaan. Die hebben tot nu een klassieke tripartiete afgewezen, maar die kunnen van gedacht veranderen want wat is het alternatief: de terugkeer van old boy Guy.

Dat is immers het meest logische vervolg: de val van Leterme I bis in het najaar en naar vervroegde federale verkiezingen zonder kartel CD&V-NVA want dit ligt inmiddels aan diggelen.
Geen vettevis, zelfs geen sprot met als gevolg als winnaars uit de bus: Open VLD en SP.a. met "staatsman" Guy Verhofstadt als de grote overwinnaar. Optimisme is a moral duty !
Wie GVH momenteel steunt in zijn tocht door de woestijn wordt minister, zijn grootste interne vijand K. De Gucht wordt weggepromoveerd als Europees commissaris.

That's it. Bewaar dit bericht maar in uw archief. 'k Zal er niet ver naast zijn. Rendez-vous: eind 2008.

Bericht voor Guy: wat Noël voor u doet, kan ik ook voor veel minder poen.
Oberon is offline   Met citaat antwoorden