Los bericht bekijken
Oud 21 juli 2008, 13:39   #91
wauwelaer
Lokaal Raadslid

wauwelaer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
Ik ben allergisch voor de term 'opeisen'. Ik hoop dat het een plek wordt waar er gezocht kan worden naar toenadering tussen alle religies, dus niet alleen de Abrahamitische. En de benadeelde partijen zullen gecompenseerd moeten worden voor het geleden leed, maar er staan er hier al op voorhand te blijten omdat dat wel eens van 'hun geld' zou kunnen gefinancierd worden.
Een confrontatie met Iran zou ons verder van huis brengen dan we nu staan. Daar heb ik dus een heel somber oog in. Er kan beter geen confrontatie komen.
Als we op het Vaticaan moeten wachten, dan mogen we wachten tot het jaar stillekes als de uilen preken, zoals ze hier in Leuven zeggen. Bush ging toch wel beslag leggen op de olie in Irak, en niet veel meer dan dat.
Dat is nu juist één van de grote problemen. Omdat Israël de facto in de rol van Amerikaanse militaire basis in het MO is terecht gekomen, valt Israël ook zo moeilijk te accepteren bij de plaatselijke bevolking.
Daar komt dan nog bij dat heel veel Joden grote delen van de Europese manier van denken hebben geïncorporeerd. Zo hebben ze bijvoorbeeld gezegd toen ze terugkeerden naar Israël dat ze daar 'beschaving' gingen brengen. Dat zeggen tegen de nakomelingen van de mensen die er gebleven zijn na de verwoesting van de tempel, dat is een beetje als vloeken in een tempel. Niet het beste gedacht dus.
't Is daarom dat we best vooruitziend kunnen zijn, en betere oplossingen bedenken. Als ik de website van de Haaretz bezoek, wat ik alle dagen doe, dan zie ik Joden daar reageren zoals de extremistische Vlamingen. Inplaats van een beetje begrip op te brengen voor de Palestijnen, en de Arabieren lees ik overwegend provocerende uitspraken, afwijzende uitspraken. Waar dat goed voor is, begrijp ik niet, maar sommigen schijnen dat heel belangrijk te vinden.
Het vredesproces zal altijd een struikelblok blijven. Hoewel in Israel een Trias politica van kracht is, is dit niet rechtsgeldig in de overige islamitische gebieden en landen.
Het land Israel is een land waar de tijd nooit zal stil staan. Het heeft een binding met G-d en dat zal altijd van kracht blijven. Zowel het Jodenom als de Islam beroepen zich op de beloftes, die toegedaan zijn aan Avraham Jitschak en Jakov. En Avraham is de gemeenschappelijke aarts vader van de Arabieren als de joden. Immers Ismael is uit het huwelijk van Avraham en Hagar en Jitschak is uit het huwelijk van Avraham en Sarah. Maar beiden zijn de zonen zijn van Avraham. Op G-ddelijke bevel heeft hij eerst zichzelf moeten besnijden, Dan vervolgens Jitschak toen hij 8 dagen oud was en Ismael toen deze 13 was.
Het christendom, dat zich in de 3e eeuw na de gewone jaartelling afgescheiden heeft van het jodendom, heeft het de besnijdenis van Jesus verworpen. Jesus nam de plaats in van de Messias, maar het heeft vergeten dat Jesus toch voor eeuwig een besneden jood blijft. Daarmee heeft het christendom de geschiedenis totaal veranderd.
Nu de ontmoeting tussen Joden, Islam en het Christendom een definitief feit is, zal er theologisch het een en ander herschreven moeten worden. De basis lag al in Corodovah in Spanje. In de 14e eew werd de Universiteit van Cordovah op last van groot-Inquisiteurs gesloten. Wat toen een doorbraak had kunnen betekenen, werd door de Spaanse Inquisitie geliquideerd.
De kloof tussen het Christendom, de Islam en het jodendom werd groter en gelijktijdig ontstond er ook een kloof tussen het sefardisch (het Jodendom rondom de middellandse zee) en het ashkenaas (Het Noord-Europese deel) Jodendom. Maar de kloof tussen het sefardisch Jodendom en de Islam werd kleiner. Rabbi Moses ben Maimon had hierin een sleutelpositie en verstevigde de joodse positie.
En tussen beiden vond een filosofische ontmoeting plaats; Aristoteles ontmoet via de Islam het sefardisch Jodendom en de Islam ontmoet een joodse Moses.
Maar het Noord-Europees Jodendom ontmoet Montesqieu, Napoleon, Marx, Nietsche en Hitler.
Daar na de Franse Revolitie geleidelijk aan de Trias Politica werd ingevoerd, kregen de joden ook gelijke burgerrechten. En deze heeft geleid tot een liberalisering in het europees Jodendom. Nog voordat de staat Israel was gesticht; werd dit rechtssysteem gekoppeld aan de joodse Wetgeving. Daarvandaan dat het Rechtssysteem in de staat Israel volledig afwijkt van de Sharya, het Islamitisch recht.
Het vredesproces kan alleen gewaarborgd worden als het theologisch bij gelegd kan worden. Maar zover is de Islam helaas nog niet.
Hoewel Hitler een schaduw geworpen heeft op het Rechtssysteem, is de staatsinrichting in Europa en in Israel heel intellegent samengesteld.
De tijd zal het uitwijzen of de theologie of scheiding van kerk en staat de vrede zal waarborgen.
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden