Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Wolput
Volledig met eens kameraad!
|
Mijn berekening is nochthans eenvoudig en juist hoor. Ik disconteer gewoon niet zoals de banken dat doen. ZIj laten u 1000euro per jaar storten bvb en tonen u een berekeningske waar je kunt dromen van 30.000euro+ interesten = bvb 100.000 euro om in pensioen te gaan.
IK zeg gewoon de interest is om de inflatie te neutraliseren, dus 1000euro blijft 1000euro of 1 maandwedde opzijzetten 30 jaar is 3 jaar reserve aanleggen...
Als je uw wedde nog de helft krijgt van de staat is het 6 jaar reserve aanleggen.
Feitelijk als je van 50 tot 75 in pensioen leeft heb je 25 jaar te financieren... Of moet je de helft van uw wedde aan de kant zetten om dit te financieren...
Daarmee heb je natuurlijk niet de eenvoudige mathematische vraag beantwoordt: hoe denkt u dit te financieren..
Uw antwoord steunt dus op geen enkele berekening en simulatie en is dus goed voor de vuilbak
Om het antwoord maar in jullie plaats te geven: de pensioenleeftijd zou met huidig pensioenspaarplannen bvb maximaal 2500euro kun je sparen, of 75000euro/500 of welgeteld 12jaar kun je in pensioen leven.
Dus de pensioenleeftijd zou moeten afhangen van de gemiddelde leeftijd van de belgen. Gezien de leeftijd bvb bij de vrouwen 81is en bij de mannen 79. Zou het zelfs logisch zijn dat de mannen aan 67 in pensioen gaan en de vrouwen aan 69 met huidig systeem.
MVG
mvg