Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Calvo
Je berekening volg ik niet helemaal, maar dat neemt niet weg dat de vergrijzing en de betaalbaarheid van de pensioenen een enorm belangrijk issue is. Nog niet zo lang geleden hebben we met Jong Groen! samen met Groen!Plus, de seniorenwerking van Groen!, trouwens een colloquium georganiseerd rond deze kwestie. Op onze website vind je hierover ook wat informatie.
Bij het generatiepact is er eenzijdig ingezet op het einde van de loopbaan: meer en langer werken zouden de enige manier zijn om de lasten van de vergrijzing nog te kunnen dragen. Voor mij zijn echter twee andere zaken cruciaal: zoeken naar alternatieve financering (vermogensbelasting en ecofiscaliteit) en begrotingsdiscipline, waarbij er nu al middelen worden gereserveerd voor de toekomst.
Om een degelijk inkomen te garanderen voor senioren, moet de prioriteit absoluut liggen bij de eerste pijler van de wettelijke pensioenen. In deze krappe budgetaire context moeten de beschikbare middelen vooral daarvoor worden vrijgemaakt.
|
Als er niet zoveel afhoudingen en btw moest betaald worden zou je de mensen
zelf meer kunnen laten sparen voor hun pensioen,me dunkt dat er uit de pensioenkassen en de ziekenkassen en hulpkassen veel betaald wordt aan
mensen die niets of bijna niets hebben bijgedragen,maar blijkbaar mag dat niet gezegd worden.
En dan maar afgeven op onze ouderen en onze werklozen en hun maar aanporren om zo snel mogelijk werk te vinden zodat ze kunnen meebetalen aan de grote weggeefkas.
Ik ben absoluut sociaal voor hen die hebben bijgedragen,maar wij zijn het ocmw van de wereld niet he!