Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Objectief
Ik denk dat u gelijk heeft, maar ik zou dat graag vernemen van de voorzitter van Jong Groen!.
|
Aiwa en Objectief, jullie vergissen zich: Jong Groen! en Groen! willen ook een splitsing van BHV. Groen! heeft zich echter nooit willen ingeschreven in de kamikazestrategieën van andere Vlaamse partijen in deze kwestie en steeds aangedrongen op een onderhandelde oplossing. Zelfs als oppositiepartij heeft Groen! vanaf dag 1 zich geëngageerd om daaraan bij te dragen: eerst in het Octopusoverleg, nadien in Heptapus. Als de werkzaamheden in het najaar zouden hervat worden, zal Groen! ook opnieuw zijn verantwoordelijkheid opnemen.
Bij de stemming in de Kamercommisie heeft Groen!-kamerlid Tinne Van der Straeten zich onthouden: dus niet omdat wij geen splitsing willen, wel omdat ze daar zit als enige vertegenwoordiger van de fractie Ecolo-Groen! zit en omdat de stemming ons geen stap dichter bij een oplossing zou brengen. Dat is ondertussen wel duidelijk, lijkt me.
Ik ben er echt van overtuigd dat je BHV alleen opgelost krijgt als het deeluitmaakt van een breder akkoord inzake staatshervorming: een evenwichtig compromis waarin ook extra beleidsruimte wordt gerealiseerd voor de regio's, maar ook het federale niveau wordt versterkt.
Zoals ik eerder ook al heb aangegeven, is het voor mij onbegrijpelijk dat er de voorbije maanden amper is onderhandeld over BHV. Nochtans stond er in het akkoord van het Octopusoverleg dat men ging werken aan een onderhandelende oplossing. Toch is men slechts enkele dagen voor de ultieme deadline op een serieuze manier beginnen onderhandelen... Net wanneer, en daar waar heel wat onderhandelaars het over eens, er vorderingen werden geboekt, gooit Leterme dan de handdoek in de ring. Zo wordt het natuurlijk moeilijk om een oplossing te bereiken...