Het is blijkbaar moeilijk om in een forumdiskussie bij de les te blijven, en niet steeds te vervallen in ja/neen of zonder enige argumentatie de oorspronkelijke gedachte van de hand te wijzen.
De kern van mijn oorspronkelijke stelling was dat de voorstanders van een confederaal systeem in feiten hetzelfde willen als diegenen die van het Vlaamse en Waalse gewest volledig onafhankelijke staten willen maken. (men vergeet daarbij gemakshalve nogal vlug het on,dertussen vrijwel volwaardig gewest geworden, Brussel, en ook het Duitstalige gewest.)
In welke mate men het begrip 'confederalisme' ook mag verkrachten of er een genuanceerde betekenis aan geeft, toch kan men moeilijk ontkennen dat dit begrip door bvb de CD&V als vluchtweg wordt gebruikt als 'middenoplossing' tussen het seperatisme dat haar kartelpartner voorstaat, en het federalisme.
Niemand zal ontkennen dat er door verkeerde, onnodige en onvolledige bevoegdheidsoverdrachten, die door de vorige stappen van de staatshervorming zijn gebeurd, er heel wat haken en ogen zijn in ons huidig federaal systeem zijn. Het federaal systeem werkt niet, omdat men er door het aanhoudend gemarchandeer er een kloteboel heeft van gemaakt. De meeste van de problemen die daar het gevolg van zijn, lossen zichzelf op als men zorgt voor homogene bevoegdheidspaketten. Daarvoor dienen bevoegdheden en finnanciele middelen, zowel van het federale niveau naar de regio's, als van de regio's terug naar het federaal niveau te gaan. En dat laatste is nu net niet wat de verdoken seperatisten niet willen!
Maar goed...nu ben ik eveneens afgeweken van mijn oorspronkelijke tekst

...waarvoor mijn verontschuldigingen.