Los bericht bekijken
Oud 27 juli 2008, 20:43   #7
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
En ik die dacht dat de communistische Vietnamezen en de Rode Khmer altijd samenwerkten om kapitalistische dreiging van buitenaf te bezweren en voorgoed het communisme in Indochina te vrijwaren.

Maar ik kan mij vergissen.

Hun Sen was toch lid van de Rode Khmer en alleszins een communist, nietwaar?
Niet waar.
Allez, dat hij een lid van de Rode Khmer was is niet waar. Hij is (was?) wel een communist natuurlijk, maar behoort tot de pro-Vietnamese communisten, en niet tot de extreem-nationalistische en semi-maoistische Rode Khmer.

Je vergiste je dus wel degelijk. De bondgenoten van Hun Sen zijn de royalisten van Prins Norodom (de Funcinpec-partij). Samen hebben de Funcinpec en Hun Sens CPP een coalitieregering tegen de Rode Khmer gevormd en de burgeroorlog beëindigd.

Er is trouwens geen enkele reden dat de Rode Khmer en de Vietnemazen zouden hebben moeten samenwerken, tegen welke kapitalistische dreiging dan ook. Ten eerste hebben de VS nooit iets gedaan tegen de Rode Khmer, integendeel, op een gegeven moment in de jaren '70 hebben ze hen zelfs indirect gesteund.
Ten tweede was het Rode Khmer-regime extreem-nationalistisch en xenofoob. Waarom zouden ze dan samenwerken met hun traditionele vijand de Vietnamezen?

En er was ook China natuurlijk, dat haar invloed in het Cambodia (Kampuchea) van het Khmer-regime trachtte te gebruiken om het vijandige Vietnam (in 1979 was er een grensoorlog tussen China en Vietnam) tegen te werken

Dus: de titel van deze draad is totale onzin. Juister zou zijn: "de aartsvijanden van de Rode Khmer winnen verkiezingen in Cambodia"

Hun Sen heeft trouwens de 2 vorige verkiezingen ook gewonnen, zo'n verrassing is dit niet.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 27 juli 2008 om 20:45.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden