Los bericht bekijken
Oud 27 juli 2008, 21:29   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Calvo Bekijk bericht
Hallo allemaal,

@ brother paul: er is niets, maar dan ook niets goedkoops aan kernenergie. dat is het grootste bedrog dat ons ooit door de strot geducd werd.

Kristof
Mag ik terug een economisch beredeneerd antwoord geven, ipv een stelling die uit het niets komt:

kernenergie leverde electriciteit anno 1980-1990 aan 1/4 van de huidige prijs. Er is NIETS duurder geworden aan de toen gezette kerncentrales tenzij de verwaarloosbare personeelskost. En zelfs als de atoomstaafjes verdubbeld zijn in kostprijs zijn ze nog altijd de helft goedkoper gebleven dan petroleum kostprijs.

En onze electriciteitsprijs is nu gekoppeld aan de marktprijs van de aardolie...

Dus het is echt feest bij electrabel.

Waar jij op doelt is dat de kostprijs van het opstapelen maximaal moet gedisconteerd worden aan Electrabel. Vermoedelijk wel, maar blijkbaar kost die afval opstapelen nog altijd een veelvoud minder dan de toegevoegde waarde van de geproduceerde electriciteit.

Dus vanuit die economische redenering denk ik dat uw stelling gewoon een beetje demagogie is. Bekijk de boekhouding van electrabel-suez, kijk naar hun aankoopprijs van uraniumstaafjes, bekijk hoeveel gigawatt ze ermee produceren... Het is een klein beetje wiskunde, en vermoedelijk zal het als 'productiegeheim verdoken zitten in hun boekhouding... Maar op het einde van de rit zul je zien dat kernenergie een factor 3-4 goedkoper is dan alles wat we heden doen. En zeker dan alles wat alernatief wordt aangehangen.

Ik denk zelfs dat het goedkoper moet zijn om alle stront van de varkensboeren om te zetten in bioenergie, dan gans de show van electrawinds.
brother paul is offline