Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roskam
Antwoord:
1) In Europa, meer bepaald in Duitsland tijdens WOII en in de door het Derde Rijk bezette gebieden, die tijdens 12 jaar nazi-bewind aan elf miljoen mensen het leven kostte. Met het noemen van 'holocaust en concentratiekampen' worden in het bijzonder de 6 vernietigingskampen van het Derde Rijk bedoeld: Belzec, Sobibor, Treblinka, Chelmno, Majdanek en Auschwitz II (Birkenau). Ik heb tot op heden geen enkel gevangenenkamp ontdekt dat met één van die zes kan vergeleken worden om de eenvoudige reden dat die kampen niet bedoeld waren om gevangenen in op te sluiten maar om ze om te brengen. Zelfs de beruchte Jappenkampen in de Pacific of de Goelags tijdens en na de Stalinperiode of de Laogai (Chinees strafkamp) onder Mao komen daar nog niet in de buurt.
2) Als u op zoek bent naar het verschil met andere kampen (in nazi-Duitsland of elders in de wereld, vroeger en nu) ga dat dan in die zes kampen zoeken, en gij zult die 'uniciteit' ontdekken die ik bedoel. De uniciteit ligt ook in de jarenlange opbouw, het systeem, de propaganda, de organisatie enz. die de uiteindelijke vernietiging voorafgingen en waarvan de vernietigingskampen de logische uitkomst waren van een perverte ideologische constructie. Het begon eerst met woorden, dan gedwongen sterilisatie en euthanasie van 'minderwaardigen' tot regelrechte machinematige massamoord aan de lopende band, vergelijkbaar met een doorsnee tegenwoordig assemblagefabriek die elke dag haar quota moet halen. Dit alles gebeurde met voorbedachte rade en werd zelfs door Hitler in zijn vroegste geschriften aangekondigd, lang voor hij aan de macht kwam. Alleen de manier waarop de vernietiging moest worden uitgevoerd, was nog niet uitgevonden. Dat zou de SS zichzelf 'al doende' aanleren
Citaat:
In het najaar van 1941 zijn ze daar geleidelijk naartoe gegroeid. Lees Philip Burrin daarover.
|
toen ze geconfronteerd werden met de uitvoering van de aangekondigde moord. Ze bleken daar naar het einde toe zeer creatief en bijzonder efficient in te zijn geworden en zijn daar tot op heden nooit in geëvenaard.
|
Feit is dat niemand, ook ik niet, kan garanderen dat Europa zijn afschuwelijke gewoonten ooit ontgroeit. Als ik het psychologisch kokerzicht van BDW zie, dan stemt dat niet hoopvol. Bij iedere nieuwe zondebok die wordt uitgevonden, moet alle beschavingswerk blijkbaar van voren af aan worden herbegonnen. Maar de Jodenvervolging is uniek, en kan met niets vergeleken worden. Sommige Joden trekken het breder open, en gaan terug tot de broedermoord om de Jodenhaat uit te leggen. Dat is natuurlijk ook een valabele invalshoek. Maar als die invalshoek moet dienen om NIET te werken aan het Christelijk antisemitisme dan werkt die contraproductief.