Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße
Daar knelt het schnoentje juist: de "atheïsten" op dit forum (de vriendelijke okke uitgesloten) nemen geen kennis van de vrijheid op godsdienstbeleving (staat in de grondwet) en voeren juist een soort vuile oorlog tegen het Katholicisme. Ik heb atheïsten hier al zien oproepen om kerken af te breken, er profane plaatsen van te maken, om Bijbels te verbranden en veelal om de H. Kerk in België droog te leggen en aldus in feite uit te schakelen. Ikzelf langs de andere kant moet wel kokhalzen telkens ik een "centrum voor morele dienstverlening" passeer maar ik erken het bestaansrecht en het recht op vrije beleving van die pseudo-religie wel. En dat is de belangrijke les die atheïsten nog te leren hebben. Die van wederzijdse tolerantie, een basiswaarde die ze wel bovenhalen wanneer het gaat om de extreme islam te accomoderen in landen waar ze niet huishoren maar niet in de praktijk brengen wanneer het gaat om de Godsdienst van hun eigen land die zo verworven is met de cultuur.
|
Vrijheid van godsdienstbeleving is ook de vrijheid om zich niet te onderwerpen aan de regels van een bepaalde godsdienst. Als die godsdienstige beweging echter haar interne regels (die enkel voor hun eigen geloofsgemeeschap gelden) via wetten wil op leggen aan anders- of niet-gelovigen, dan zijn het juist de gelovigen die anders- of niet-gelovigen hun vrijheid van godsdienst willen ontzeggen.
Ik wil helemaal geen verbod op de katholieke levenswijze (met het katholieke huwelijk voor wie dat wenst), of mijn levenswijze op leggen aan katholieken ; maar de katholieke kerk wil de katholieke levenswijze op leggen aan niet-katholieken en mijn levenswijze verbieden (door o.a. het burgerlijk huwelijk naar katholieke maatstaven te willen omvormen, dus mij te verbieden te huwen met mijn partner terwijl het nu wettelijk wel kan).