Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry
Het gaat om een volk. Waaroveral ter wereld ze woonachtig zijn doet er niet toe. Armeniërs zijn ook verspreid over verschillende landen, ze zijn en blijven Armeniërs of zijn volgens jou chinezen die in België wonen geen chinezen?
|
Je zou het ook aan de Belgische Armeniërs, Chinezen of Joden kunnen vragen wat ze eerst zijn. Maar zou het wat aan jouw vooroordeel veranderen als ze zouden zeggen "Ik ben eerst Belg" of "Ik ben Belg" ? Ik denk het niet. Voor jou zullen het eeuwig Armeniërs, Chinezen of Joden blijven, ook al zijn ze meer dan perfect geïntegreerd. Het blijven vreemdelingen, allochtonen, 2de rangsburgers die je maar beter kan blijven wantrouwen. Zo kan je ze later altijd weer hun rechten afnemen als het je uitkomt. Bv om de werkloosheid of de criminaliteit te bestrijden.
Heeft het de Joden geholpen tijdens WOII toen ze werden opgespoord en uitriepen "Ik ben Duitser"? Geen gram. Helpt het de Joden nu als ze zeggen "Ik ben geen Israëliër, ik ben Belg"? Ook geen gram. Wat in Israël misloopt krijgt elke Belgische Jood vroeg of laat in zijn gezicht gegooid: "Kijk eens wat jouw volk met de Palestijnen doet!" En dan schrikt men dat het antisemitisme toeneemt.
De drempel om Jodenhaat - haat jegens mensen die andere roots hebben - is de laatste jaren enorm verlaagd. Vandaar ook dat het me niks verwonderd dat zoveel mensen verbaasd reageren dat een SS-teken op de gevel van een café niet zou mogen.... "Het is een oud hindoesymbool", lees ik hier over de swastika bij herhaling. Belangrijker is in welke context dergelijke symbolen worden gebruikt of bovengehaald. De context waar het SS-symbool werd gebruikt op De Beest is iedereen wel bekend mee.