Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
In België kon vroeger zowat alles. Er waren immers geen bestemmingsplannen. Als een landbouwer enkele lappen grond verkocht en er vervolgens een aanvraag tot bouwvergunning werd ingediend, leverde dit bijna steeds een positief resultaat op. Dit is een van de oorzaken van de sterk fragmentarische bebouwing in Vlaanderen.
|
Dat is theorie en/of zeker overdreven. In mijn gemeente werd er vrij traditioneel gebouwd omdat dit de bouwstijl was en mensen zo wilden bouwen. En men ging niet overal zo maar bouwen. Integendeel, in mijn jeugd waren er vele gebieden natuurschoon waar er niet werd gebouwd. Het is pas beginnen te veranderen, en de natuurgebieden zijn pas beginnen te verdwijnen, door verkavelingen. Maw, door het ingrijpen van de overheid.
Het enige wat men kan aanmerken is dat de zeer individuele smaak van de bouwheren misschien niet altijd de elegantste was. En dan druk ik me eufemistisch uit. Maar goed, de vrijheid heeft een prijs. En ik heb het nog liever zo, dan die eentonige, door de overheid gestuurde, nietszeggende, saaie, op mekaar lijkende, troosteloze huisjes die men nu overal aan het neerplanten is.