Los bericht bekijken
Oud 2 augustus 2008, 01:32   #57
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Eigenlijk niet, nee. Het kan indirect bewijs zijn, het kan deel uitmaken van een onderzoek enz., maar een concreet bewijs op zich ?

Neen.
Jij vroeg toch achter "een flintertje"?
Als er mensen zijn die spreken over visueel contact waar radargegevens van bestaan, én video, én foto, enzovoort. Dan mag u gerust al spreken over bewijsmateriaal. Het is de hoeveelheid bewijsmateriaal en de kwaliteit die dan zal bepalen of het geheel geloofwaardig is of niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Neem nu foto's. We leven al jaren in een tijd waarin iedereen met een beetje creativiteit, een simpele computer en Photoshop - of een ander programma - om het even welk beeld tevoorschijn kan toveren.

Gelukkig vallen de meeste relatief snel door de mand, maar gezien de vooruitgang van de technologie en de software wordt het wel steeds moeilijker om de de fake foto's eruit te plukken.

Eigenlijk is het altijd al vrij moeilijk geweest. Fotobedrog is immers zo oud als de eerste foto's van Daguerre of Niépce. Meer dan een flinke eeuw geleden was men al op grote schaal goed bezig foto's te retoucheren, op zo een manier dat het eigenlijk niet te zien is.

Want dit bv. is niet het lichaam van Lincoln, het hoofd is er later op geplakt.
Daar ben ik van op de hoogte. Maar het is niet realistisch om er vanuit te gaan dat al het videomateriaal 'fake' is. Zoiets is nog steeds te achterhalen. Bij video is dit zelfs gemakkelijker dan bij foto, lichtinval, beweging, scherptediepte, moet elke frame juist zijn. Dit kan je maar bekomen op 2 manieren, een 3D programma, of een model op bijna ware grootte.

Beide manieren hebben zo hun nadelen en zijn relatief makkelijk te achterhalen. Bovendien ben ik kritisch genoeg (ik werk zelf met photoshop, heb video editing gedaan én met 3D programma's gewerkt) om echt te onderscheiden van fake of mogelijk fake.

Ik gooi eerder een video overboord dan dat ik er belang aan hecht, maar zelfs met die instelling kan ik niet ontkennen dat er bewijs genoeg is.

Voorbeelden waar de vraag fake of niet niet van toepassing is zijn er trouwens ook.

"The Phoenix Lights" bijvoorbeeld, wat officiëel nog altijd "flares" zouden zijn. Beslis voor uzelf zou ik zeggen:
http://www.youtube.com/watch?v=VhAQrR8Jhkk

Natuurlijk bewijst dit niet dat er buitenaardse wezens achter het stuur zitten, dat vind ik zelf ook niet echt belangrijk.
Akufen is offline   Met citaat antwoorden